Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
malajo skrev:Du behöver inte låsa kamaxlarna för att byta remmen

Sent from my 2107113SG using Tapatalk
Tack. Men jag önskar göra det.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

av panth0n
Ja verktyget ser ut att fungera. Kan personligen bara intyga att Biltemas och Volvos verktyg fungerar dock :-)

Skulle hursomhaver undvika låsa kamaxlarna när du byter rem då det inte tjänar något till förutom en jäkla extra verktygskostnad samt oljekladd. Kamdreven lär inte flytta på sig om du trär över remmen på rätt sätt och dessutom behöver du ju nya täckpluggar till kammarna.
Har bytt kamrem xx antal ggr på dessa motorer och den enda gången jag kan minnas att jag använt låsverktyg är när jag haft av VVT-hubbarna.

Men du gör ju som du vill.
God fortsättning! :-)
av efraiem1
panth0n skrev:Ja verktyget ser ut att fungera. Kan personligen bara intyga att Biltemas och Volvos verktyg fungerar dock :-)

Skulle hursomhaver undvika låsa kamaxlarna när du byter rem då det inte tjänar något till förutom en jäkla extra verktygskostnad samt oljekladd. Kamdreven lär inte flytta på sig om du trär över remmen på rätt sätt och dessutom behöver du ju nya täckpluggar till kammarna.
Har bytt kamrem xx antal ggr på dessa motorer och den enda gången jag kan minnas att jag använt låsverktyg är när jag haft av VVT-hubbarna.

Men du gör ju som du vill.
God fortsättning! :-)
Tack!
Biltemas verktyg finns väl inte kvar?
Tänkte byta kamaxeltätning också. Är lite fundersam över mängden olja där vid remmen.

av rosefors
Nästan alla tredjepartsvertygssatser för kamremslåsning var kopior på volvos originalsats och har försvunnit från handeln.

Söl runt kamaxlarna kan va tecken på övertryck och igensatt vevhusventilation. Det är rekommenderat att kolla så att vevhusventilationen är fräsch innan man går vidare.
av rosefors
När gick den att köpa därifrån senast? Nån som vet? När jag kolla för nått år sen var den också slut, liksom på alla övriga ställen utom där satsen kosta 3000kr+
av efraiem1
rosefors skrev:Nästan alla tredjepartsvertygssatser för kamremslåsning var kopior på volvos originalsats och har försvunnit från handeln.

Söl runt kamaxlarna kan va tecken på övertryck och igensatt vevhusventilation. Det är rekommenderat att kolla så att vevhusventilationen är fräsch innan man går vidare.
Den låter lite som en diesel. Men ska ta mig till att kolla ventilationen så fort det slutar regna...

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]