Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vanligvis i 90-110 km/h drar bilden 0,5-0,66 l/mil.

Ibland när jag legat och kört så kan förbrukning gå upp mot 0,8 - 1 l/mil av ingen anledning, starta om bilen hjälper, inte testat att tvärnita eller max gas men ska göra de om problemet uppstår igen. Vägarna jag kör på har jag koll på ungefärlig förbrukning per km/h så de är samma väg och samma förutsättningar.

Har inte felkoder eller liknande!
Inga av fälgarna är varma vi inspektion när man stannat.

Har ni upptäckt liknande problem på Volvo v70 D5 (205hk), Äldre volvos verkar något spjäll vara problemet.
Turbo borde ge felkoder ?
Bilen funkar annars som vanligt men med hög förbrukning.

Oljan i lådan är nyligen bytt (och spolad)
Säkert. Så stäng inte av och starta om i det läget, för då blir rengöringen aldrig färdig. Det kan orsaka problem på sikt. Du får förstås stanna om du kommit fram. Då blir det som det blir och det tar mindre tid/körsträcka innan sekvensen drar igång nästa gång. Men stäng inte av bara för att avbryta processen.
På nyare bilar, med start/stopp, kan man se i displayen att det här pågår. På de äldre är onormalt hög förbrukning och det faktum att den inte går ner till noll när man släpper gasen helt de tydligaste tecknen. Det brukar också lukta bränt bakom bilen om man stannar när rengöringen pågått eller nyss upphört.
En komplett rengöring tar ungefär tre mil på landsväg.
apersson850 skrev:Säkert. Så stäng inte av och starta om i det läget, för då blir rengöringen aldrig färdig. Det kan orsaka problem på sikt. Du får förstås stanna om du kommit fram. Då blir det som det blir och det tar mindre tid/körsträcka innan sekvensen drar igång nästa gång. Men stäng inte av bara för att avbryta processen.
På nyare bilar, med start/stopp, kan man se i displayen att det här pågår. På de äldre är onormalt hög förbrukning och det faktum att den inte går ner till noll när man släpper gasen helt de tydligaste tecknen. Det brukar också lukta bränt bakom bilen om man stannar när rengöringen pågått eller nyss upphört.
En komplett rengöring tar ungefär tre mil på landsväg.
Tack de förklarar lukten som kom också! Måste varit rengörning av DPF eller vad den gör :)

Vi kör ca 150-200 mil över jul så då får den bränna rent ordentligt, samt köpte en rengörings additiv för att underhålla spridare osv.

Tack s6024t ocskå för snabba svar :)
Ja, den eldar upp sotet som samlats i partikelfiltret genom att spruta in diesel som bränsle. Det är därför förbrukningen är högre då, och inte heller går ner till noll när du släpper gasen helt. Start/stopp pausas också, för bilar som har det.
Kör man 200 mil kan det bli av mer än en gång.
MLager skrev: tis 19 dec 2023, 10:15 Ibland när jag legat och kört så kan förbrukning gå upp mot 0,8 - 1 l/mil av ingen anledning, starta om bilen hjälper, inte testat att tvärnita eller max gas men ska göra de om problemet uppstår igen.
Sluta med att försöka fucka upp regenereringen av partikelfiltret helt och hållet, :party: :sick: :-o :-D :crying: :-D :-)

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]