Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev: lör 16 dec 2023, 23:03
Micce1980 skrev: lör 16 dec 2023, 21:41 Kör med med Volvos batteri, har väl haft flax till två bilar att de funnits till 25% rabatt med :)
Rena rånet att få det installerat, men man får väl skylla sig själv som betalar 900 spänn för bytet :-( som tar max 10 minuter. Själva batteriet kostar lika mycket som Biltemas AGM.
Jag kommer be någon annan byta min bils batteri nästa gång om jag inte hittar en annan lösning.
När jag bytte senast lyckades jag dra av en av skruvarna till fjäderbenet (bilen har ett tvärgående fjäderbensstag som går rakt över batterilocket), vilket inte kostade gratis att få åtgärdat...
fjohan82 skrev: sön 17 dec 2023, 12:32 Jag kommer be någon annan byta min bils batteri nästa gång om jag inte hittar en annan lösning.
När jag bytte senast lyckades jag dra av en av skruvarna till fjäderbenet (bilen har ett tvärgående fjäderbensstag som går rakt över batterilocket), vilket inte kostade gratis att få åtgärdat...
Oj, bra att veta till nästa byte. Förhoppningsvis minst 6 år bort, för då blir det hemma i garaget !
Fyllde på spolarvätska och bytte bakrutetorkaren från Biltema till Bosch.
Nu kan jag ju se ut igen. Får se om den håller längre än Biltemas som slutade fungera tillfredsställande efter någon månad för två år sedan...
kievY skrev: sön 17 dec 2023, 20:06 @fjohan82, Hur kom du åt den skruven? Jag lossade bara på tvärstaget, av med locket och bytte batteri. Var aldrig i närheten av fjäderbenet.
Denna bild är inte från min bil, men monteringen är identisk.
Staget sitter monterat i fjäderbenen, jag är mycket osäker på om man kan få i/ur batteriet utan att ta bort staget som går över locket...
Jag lyckades inte när jag skulle ha i ett batteri som är större än original.
.
i.jpg
i.jpg (189.94 KiB) Visad 511 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
Inte hänt ännu men på tisdag.
Länkarmar, spindelleder och yttre styrleder ska bytas. Fick ombesiktning på vä spindelled och vä yttre styrled.
Gör som jag brukar göra. Byter på båda sidorna. Det är bäst för det händer säkert nästa års besiktning annars.

2 däck blev underkända också.
Sa till besiktningsmannen att dom är kass, på gränsen till gränsen när jag lämnade över bilen. Och den är kul att trampa på. 6-7 mm kvar på dom andra.
Älskar min S80 t6.

Bytte dom förra veckan. Kommer inte ihåg vad det blev. Blev begagnat 6-7mm, för hade inte tid att vänta. Lagrena är tömda på däck nu.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av kievY
@fjohan82, Precis, har ett likadant tvärstag på min R-design och det var inga problem. Bara av med staget för att byta batteri. Skruven för fjäderbenet är väl bredvid?
kievY skrev:@svergie2, Är väl en billig finnes och lätt att montera, nej men oftast kan det samlas en del snö där.. och som när första snön kom så hade jag fortfarande sommarspolarvätska i och det hade frusit i munstyckena så det hade fungerat med lite värme.
Ah! För mig frös det i slangarna så hjälpte tyvärr inte ändå Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av S65D
Bytte batteri på min bil nyligen, en VEA med samma tvärstag som på bilden. Behövde inte lossa något mer än batterilocket, själva batterifästet och allt som kopplas direkt på batteriet. Satte i ett större batteri och det gick ner lätt, lutat snett nedåt och sedan rakt in fungerade fint även om det var lite pilligt.
  • 1
  • 1822
  • 1823
  • 1824
  • 1825
  • 1826
  • 1912

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]