- sön 09 dec 2007, 12:59
#156360
Ja, alltså om man får riktigt bra start i T5an och kanske misshandlar kopplingen lite så vinner T5an.
Men sen är det så att pappret med fakta inte alltid sämmer överrens med verkligheten. D5an har i alla rotortest etc. jag sett haft betydligt mer hästar än vad fabriken anger. Även 0-100 testet går fortare än vad fabriken anger....
Samtidigt som D5an är minst 4dl snålare per mil! :)
Men jag är samtidigt lite 'delad'. För i en sportigare bil känns det bra med en bensinmotor som har det rätta ljudet och kan varva lite högre. Dieseln passar bättre i en större bil, ex. XC70/XC90. Fast sen kan man inte komma ifrån att dieseln ger en grymt härlig 'gång'! Oavsett bilmodell! :)
viktore skrev:Kan du visa det där testet?Jag kan inte visa testet, för det är gjort i verkligheten, men givetvis på en stängd bana!
Gör man ett test så får man hoppas att man utgått ifrån lika förutsättningar.
Om inte T5an missar start eller någon växling, så hänger inte D5an på, är vi överrens?
I 0-100 sprint eller andra intervall där man drar ut växlarna så spelar inte vridet så stor roll, eftersom man inte ligger vid dom varvtalen för att uppnå bästa acceleration.

Ja, alltså om man får riktigt bra start i T5an och kanske misshandlar kopplingen lite så vinner T5an.
Men sen är det så att pappret med fakta inte alltid sämmer överrens med verkligheten. D5an har i alla rotortest etc. jag sett haft betydligt mer hästar än vad fabriken anger. Även 0-100 testet går fortare än vad fabriken anger....
Samtidigt som D5an är minst 4dl snålare per mil! :)
Men jag är samtidigt lite 'delad'. För i en sportigare bil känns det bra med en bensinmotor som har det rätta ljudet och kan varva lite högre. Dieseln passar bättre i en större bil, ex. XC70/XC90. Fast sen kan man inte komma ifrån att dieseln ger en grymt härlig 'gång'! Oavsett bilmodell! :)