Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Punkt 5 (avgasrör) ✓ svetsat och klart
Punkt 1 (ABS) ✓ vete F-n vad det var för fel, det funkade när jag startade motorn. Hade bort minus kabelskor på batteriet när jag svetsade avgasröret, kan då ha nollat ABS-boxen.... 🤔
Punkt 4 ✓ se punkt 1. Det är varmare här nu, kan vara det
Punkt 2 ✓ se punkt 1.Det var varmare i bilen, men det är varmare ute också.....
Ska plocka bort handskfacket och kolla på fläkt motståndet och jag tror jag kommer åt vajern till blandningsspjället då också. Men det blir en annan dag. Nu ska jag sätta fyr i kaminen, gå och duscha, ta en whisky, äta en bit och sedan slappa. Frugan har jobbat idag och ska på bokklubb ikväll. Visst är det skönt att vara pensionär..... 😁😁
En bild på min kompanjon sedan mer än 40 år. En 3E Mig svets. Köpte den i i slutet på 70-talet när jag skulle "fixa till" svärfars Amazon -66, Den var grymt rostig, men den överlevde svärfar och användes sedan några år av min svåger innan den såldes i slutet på 90-talet. Amazonen alltså....
IMG_20231207_133847.jpg
IMG_20231207_133847.jpg (1.43 MiB) Visad 435 gånger
av TioTusenKRBil
Har du kikat så att abs sladden inte är skavd? Har sett de på flera bilar att man använt andra däck/inte satt ihop sladden korrekt på bromsslang/sköld och efter ett tag så skavs den upp av däcken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte kollat på något angående ABS-en. Får se hur länge det varar, fungerade som det skulle när jag körde en runda ikväll. Kablarna och sensorerna fram är nya sedan några år (5 - 7 år) och kabeln till givaren bak byttes (begagnad) något av dom första åren jag hade bilen (12-13 år sedan). Den ska besiktigas i vår så det måste fungera då....
Användarvisningsbild
av lennarte
Avgasröret blev kanon, och ingen "strypning" längre mellan kat och främre dämpare. Dock läcker det lite i bakkant på den dämparen. Sommarjobb om det inte "går sönder" innan. Har nu även fixat
3, Fläkten går nu på alla hastigheter. Det var alldeles grönt av ärg l kontaktstycket så med rostlösling (Biltemas) så gick det igång
4, AC-n funkar också nu på alla fläkt hastigheter. Det var inget fel på AC-n, den funkade med fläkten på 4-an.
Har även bytt pedalgummi på kopplingspedalen, beg. från skroten. Han hade 3 st 740, en var hela pedalstället borta, en var automat. Men den 3-dje var Ok. Nu är det bara värmen kvar, men det är för kallt ute för att börja med det. En bild på den svetsade katen, och en bild på skillnaden på övre kylarslang mellan B230F och B234F. Spände fläktremarna för någon vecka sedan, då slet generatorremmen hål på B230F slangen jag satt dit. Då nära låg den, tur jag sparade den gamla. B234F slangen till höger.
IMG_20231213_105443.jpg
IMG_20231213_105443.jpg (794.13 KiB) Visad 379 gånger
IMG_20231207_144917.jpg
IMG_20231207_144917.jpg (1.79 MiB) Visad 379 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Var ute en stund idag och kollade på blandningsspjället. Och visst var vajern kommit på fel sida slda luftslangen till utblåsen vid dörren. Trångt som 😖🤐🤐 bröt av armen till spjället när jag skulle ta bort vajern från armen.... 🤬🤬. Fick göra en ny arm, borrade ur en M12 mutter, svetsade på en bit 3x15 mm plattjärn. Borrade och gängade M4 för stoppskruv i muttern och fäste för en skruv för vajern. Satte mutten ovanpå den stumpen som var kvar och skruvade fast stoppskruv en. Det blev ganska bra, det funkar i alla fall för tillfället så man kan ändra på värmereglaget. Dock var inte felet på värmen där, motorn blir inte riktigt. Värmen på slangen ut från motorn till värmeelementet är bara c:a 47°. På termostat huset var det bara 70°och övre kylarslangen lika varm (kall??) Beställt ny termostat, och ny övre kylarslang. Som ska vara till en B234F motor.... 😄😁😁 Tog en bild innan jag satte tillbaka handskfacket.
IMG_20231215_135131~2.jpg
IMG_20231215_135131~2.jpg (518.85 KiB) Visad 365 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Var på Biltema idag (c:a 5 mil t/r) med en pappskiva mellan kylare och kondensor. Stannade halvvägs och kollade temperaturen på motorn (infraröd mätare), samma som igår..... 🤐🤐 På väg hem stannade jag och lät motorn gå c:a 10 - 15 min på tomgång. Då gick tempen upp till c:a 90°. ABS-lampan tändes igen.... 🤬🤬
I morgon ska jag koppla på släpet och hämta mer ved. Det går åt nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Var och kollade på fiskeboden och tankade. ABS-lampan lös hela tiden. Där var en personal och pratade med honom om mitt "bränsle problem". Dom kollar vattenhalten en gång i månaden och inte fått indikationer på att det skulle vara något fel.
Hämtade ved kväll (2 m³ 900 kr m³), dimma, dis och dylikt..... Lätt regn och mycket trafik, väldigt mycket trafik. Får tacka högre makter för stenskottet i somras, med gamla vindrutan hade det inte gått. 11 mil t.o.r. Men ABS-lampan var släkt hela tiden.... 😁😁
Användarvisningsbild
av lennarte
Fått hem termostat och ny övre kylarslang. Ska byta idag, får se hur slangen passar. Enligt VP Autoparts ska slangen passa både B230 och B234, på bilden ser det en som en B234 slang. Den har den extra böjen sim min gamla slang har. Kan nog vara så att B234 slangen passar båda, medan B230 slangen bara passar B230.
Tankade E5 (sista gången på ett tag) igår, 1,3 l/mil med kapellsläp och 2 m³ ved. Blir E85 efter nyår 😁😁
Användarvisningsbild
av lennarte
Det blev mest sh-t med det. Motorn blev 20° varmare, men det blev inte varmare i kupen. Nu är det inte kallt så det funkar, det kommer lite värme. Får kolla mer på detta till våren, fingrarna bli så förbaskat stela..... Har i alla fall bytt termostaten, plockat bort givaren till till temp.mätaren för kylarvattnet (har inte fungerat på länge) borrat ur den och gängat i givaren till eftermarknads tempmätaren. Det blev en del jobb. Ny kabel från givaren och till bakom tändspolen. Ny kabel skarvad på kabeln till oljetrycksgivaren (oljetrykslampan fungerar inte heller) som ska kopplas till en ny eftermarknads oljetrycksmätare. Folien på mätarhuset är trasigt på några ställen, efter förre ägarens försök att koppla ABS-lampan till oljetryckslampan för att besiktiga utan ABS.
IMG_20231220_115104.jpg
IMG_20231220_115104.jpg (2.44 MiB) Visad 306 gånger
Övre kylarslangen passade inte alls, den är inte lik nägon av dom andra, satte tillbaka den gamla igen. Får maila VP i morgon.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kyl ... -ovre.html
Den övre beställde jag (förmodligen). Den ser ut som "min" slang.... Den undre (jämte termoststen) fick jag. 🤬🤬

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]