Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicklas79
vad är det jag behöver göra med bilen för att kunna köra den på ren etanol.
kommer motorn att hålla om man kör den på ren etanol, ok kommer den att starta när det är minusgrader ute. kanse ska tilläga att det är min tjej som ska köra runt med bilen med vår unge som kommer i slutet av januari.
av Addict
Känns som denna fråga är ställd några gånger på detta forumet redan.

Testa att läsa lite och du kan även kolla in på http://etanol.nu/forumrecover/index.php

Ang användarvänlighet så klarar i alla fall min sambo av att köra min etanolbil som har manuell elektrisk choke.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det är väldigt lätt att bygga om en 965:a till etanoldrift! Byt ut spridarna till spridare från en V70 2,5T. Kallstarter kan lösas relativt smidigt med ett motstånd i serie med motorstyrets tempgivare med brytare för att tvinga strömmen genom motståndet. Har funkat för mej ner till -22!! Har i och för sej inte varit kallare heller.. :) Jag har kört drygt 5000mil på endast E85 (fast när jag räknar efter så kanske det är upp mot 8500mil.........) utan problem.

//David
av Nicklas79
men kör du på ren etanol i din 965a
Användarvisningsbild
av Nexus
lånade ett citat som våran husmekaniker :wink: *pettson*. Taget i en annan tråd angånde ombygg till ren etanol på en 850. Fick mig att helt släppa tankarna på etanol och fortsätta tanka enbart bensin då jag har råd med det :D
ja det här med etanol är ju lite kluvet.. i första ögonblicket är det ju en bra investering.. sen blir det värre..

För att göra en bra konvertering så krävs lite mera än vad som sägs..
Pumpen bör ju bytas naturligtvis... den gamla går ju tills den dör.. men bör ju då bytas mot en som tål endast etanol..
en tank av ädelstål gäller eftersom den gamla i plast inte är antistatisk.. den går ju inte att jorda ned.. Gnistor är inte nåt man vill ha med etanol.. eftersom etanol inte beter sej som bensin.. bensin brinner.. etanol exploderar..
När vi nu löst det problemet vilket nu inte är allt för svårt så.. kommer vi då till att vi ska mata på 30% mera etanol på bilen vid normaldrift och naturligtvis ännu mera vid kallstarten.. Det gör att om bränslepriset är som idag tjänar vi inte nåt speciellt på det i plånboken.. inte ens om vi får ge 15 spänn litern kommer det att löna sej totalt sett..varesej miljömässigt eller kostnadsmässigt i pengar..
ytterligare tillkommer då att när du kör bilen under uppvärmningen så är bilen ungefär 18ggr skitigare än en motsvarande bensinbil (taget vid start på minus 7 grader som yttertemp).. det tror man inte men så är det faktiskt.. När katalysatorn tänt så är dom jämförbara. Etanolen är inte renare i sej efter förbränningen eftersom vi inte kan nyttja oktantalet i etanolen. Vi bränner alltså etanol i onödan.. Idealet hade ju varit vattenånga och koldioxid men så rent går inte etanolen utan vi får även ättiksyra och lite andra otrevliga saker..
Ättiksyran lägger sej även i din motorolja vilket i sej fräter på dina metalldelar i motorn. Det löser vi genom en bra olja.. men även en bra olja får slut på tvätt additiven och antikorrosiv additiven så den måste bytas ofta.. Närmare bestämt.. ungefär vart 750 mil..
Vi avslutar med att avgas systemet som normalt är en förbrukningsvara som varar en ganska lång period inte lägre kommer hålla så länge på grund av den ökade syrahalten i kondensvattnet i systemet..

Slår du nu ihop att...
du ska betala av den där customtillverkade bensintanken plus en ny pump, på en del bilar så ska du även byta bensinledningar..
bilen inte är nämnvärt renare.. utan skitigare istället under uppstarten..
bilens bränslekostnad inte är lägre..
servicekostnaden är högre.. eftersom olja och filter måste bytas oftare..
slitaget på motor och delar är markant högre om man nu inte sköter sina servicepunkter i tid..
Då konstaterar vi att en etanolbil kan aldrig nånsin gå plus.. eller ens i närheten av en vanlig bensinbil i kostnad.. den är ALLTID dyrare.. även om det förnekas..

Skippa den där konverteringen och blandtanka möjligen..
av Nicklas79
Nybbe_gefle skrev:Det är väldigt lätt att bygga om en 965:a till etanoldrift! Byt ut spridarna till spridare från en V70 2,5T. Kallstarter kan lösas relativt smidigt med ett motstånd i serie med motorstyrets tempgivare med brytare för att tvinga strömmen genom motståndet. Har funkat för mej ner till -22!! Har i och för sej inte varit kallare heller.. :) Jag har kört drygt 5000mil på endast E85 (fast när jag räknar efter så kanske det är upp mot 8500mil.........) utan problem.

//David

vad drar din bil milen med etanol
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan ju bara säga att texten Grammse refererar till är sprängfylld med faktafel!

Pumpen klarar i de flesta fall etanolen fint. De enda problem jag känner till är där man på mindre japanska bilar vill köra med högre bränsletryck då originalpumparna inte klarar av att leverera högre tryck. När det gäller tanken så går det alldeles utmärkt att använda befintlig plasttank. Sedan är det så att det är bensin som exploderar - etanolen brinner. Detta är bara några av missuppfattningarna i texten........

Nicklas>> Japp jag kör enbart på E85 i min 960 och den drar vid långkörning i motorvägsfart+moms (Gävle-Sthlm-Gävle) ca 1,4l/mil

//David
av Peter.H
Ja dessa myter och fördomar verkar aldrig finna sitt slut och specellt från sådana som inte ens har en uns av egen erfarenhet,,, kanske i stället skulle lägga ner tiden på det man är bättre på, bara en idé.

Har själv pysslat med etanol och äldre bilar i många år och sett både den ena efter den andra myten komma och gå, som i regel slutar i regelrätta pajkastningar, så vara och en får väl i så fall välja på vem man skall tro på och framför allt se till den allt större samlade erfarenheten som faktiskt finns på området innan man går ut med felaktigheter!

Och för ämnet i fråga finns det mängder med bra info om på nätet och själv som mångårefaren bilmek är jag fullständigt övertygad om att så kallade riskerna INTE är större med etanol än med bensin i befintliga ens enkelt konverterade bilar och det efter egna mer än 16000 konverterade mil.

"spritmissbukande helnykterist & ej miljömupp"
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:Kan ju bara säga att texten Grammse refererar till är sprängfylld med faktafel!

Pumpen klarar i de flesta fall etanolen fint. De enda problem jag känner till är där man på mindre japanska bilar vill köra med högre bränsletryck då originalpumparna inte klarar av att leverera högre tryck. När det gäller tanken så går det alldeles utmärkt att använda befintlig plasttank. Sedan är det så att det är bensin som exploderar - etanolen brinner. Detta är bara några av missuppfattningarna i texten........

Nicklas>> Japp jag kör enbart på E85 i min 960 och den drar vid långkörning i motorvägsfart+moms (Gävle-Sthlm-Gävle) ca 1,4l/mil

//David
Tycker du har en taskig inställning på sätt och vis?.. Såå ett faktafel är att använder du plasttank kan du inte jorda ned tanken så du inte får statiskt elektricitet..
Och jag antar att det här är fel med nedan..? Det är där jag fått mina fakta ifrån bland annat. Dom andra fakta är ifrån Fords egen rekommendation som dom har i sin servicelitteratur gällande fords etanolbilar..
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____14874.aspx
Men antar att dom inte har en aning om vad dom pratar om?..
Så då är detta bullshit med..
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____17997.aspx
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____15089.aspx
Eller så är du inte så insatt som du tror... Hur var det nu.. brinner sprit och bensin exploderar?.. Eller var det tvärtom?..
kanske får du revidera din uppfattning...?
Fundera en stund till och återkom sen... :idea:
Att tro är en sak.. men när räddningsverket har åsikter om våra bensinpumpar och förvaringen.. så är det EXAKT samma problem som du har i din bil.. du har en tank.. och du ska tanka, du har statisk elektricitet liksom dom.. Och du har dom vätskor som det informeras om..
Vari ligger problemet?..
I övrigt så är det inte nåt jag inte funderat på eller för den delen inte pysslat med på projekt tid osv..
Har jobbat med bilar i 22år... jobbat som researcher fordonslärare i några år.. innan det som mekaniker.. innan det med förbränningsteknik och elektronik.. men vad sjutton vet jag?..
av Nicklas79
oki men kan ingen talla om vad jag behöver göra med min volvo 965 med 2,5L motor ok manuel låda för att etanolkonventera den.jag är inte så super intreserad av eran pajkastning.

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]