- sön 10 dec 2023, 20:10
Som jag hat förstått det så gäller nersläckningen för alla 3G enheter. Mao även First Edition av XC90 2015 fram till de bytte till VCM-enheten som gav 4G/LTE egenskaper.
I första hand så testar systemet att skicka ett datameddelande till bilen för o se om den är vaken, når den inte bilen då, så går systemet över på SMS.
Men oavsett om det är ett datameddelande eller ett SMS så kommer inte modemet i bilarna med 3G teknik (TEM, TEM3G) att fungera då de inte kan kommunicera med något nätverk då det är borta. Och fallback till SMS (2G) är också kört.
Jag har en kompis i USA som frågade sin dealer vad en 4G-version till TEM-3G kostar för hans XC60.
Det var minst 10kkr för att få bytt enhet där.
Så frågan är vad en enhet kostar här i Sverige? Den behöver dessutom kodas ihop med bilen så det är bara auktoriserade Volvo-verkstäder som kan byta Telematikenhet på korrekt sätt.
Skulle tro att jag är ovillig o lägga +10kkr för att hålla liv i On-Call, även om den lösningen har flest telematik-tjänster och är väl konkurrenskraftig mot många modernare bilmodeller.
Tack till WirelessCar.com för bra jobb under årens lopp!