Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ge mig tips, har något haft samma problem???

Har en XC70 D5 2008 (ca 24400mil) och när motorn blivit varm så kan man ana en något varierade tomgångsvarv. Om jag kör i exempelvis 50-60km/h och sen kopplar ur så offtas går tomgångsvarvtalet ända ner till <200varv/min en kortare stund och sen går upp till mera normalt och där ligga och varierar.

Tycker att bilen går bra i övrigt, bara lite störande med tomgången. När bilen är kall och startar, då är allt normalt.

Inga fel-koder syns på dator. (enkel hand dator har använts)

Vad kan detta bero på?

1. Kan det vara EGR-ventilen
2. Kan det vara spridarna

Hjälp tack, någon som vet

/Erik
Jeg har samme problem på min XC70 D5 MY08. Min går ikke så langt ned som til 200 rpm, men ligger og varierer på tomgang når den er varm. Det er bedre nå på sommeren når det er varmt i været. I vinter med 15 minusgrader var det ille. Bilen har vert inne to ganger hos forhandler for å prøve å utbedre feilen, men de finner ikke noe feilmeldinger. Jeg skal bestille 90.000 km service i morgen, så jeg håper at de klarer å finne ut av dette på service. Kan ikke selge bilen heller før dette er ordnet opp i :(
Fin bil, jag har en lika dan, men min har bara :lol: rullat 22000, troligen är det EGR:en, eller Återcirkuleringen, som det så fint heter. Du kommer troligen inte åt dessa koder med din "lilla" felkodsläsare, finns du i Styockholmstrakten kan du komma till mig så tittar vi med VIDA. När den står på tomgång, kan du förnimma att motorn låter lite "burkigt" när den går?, det är helt enkelt så att EGR:en står lite öppen och du får avgasljud i insuget.
EGR:en brukar gå att rengöra, när du rengjort EGR:en få du börja om med rengöring, av din egen överkropp, det är ett skitigt jobb, men fint blir det.
ehaugsb skrev:Jeg har samme problem på min XC70 D5 MY08. Min går ikke så langt ned som til 200 rpm, men ligger og varierer på tomgang når den er varm. Det er bedre nå på sommeren når det er varmt i været. I vinter med 15 minusgrader var det ille. Bilen har vert inne to ganger hos forhandler for å prøve å utbedre feilen, men de finner ikke noe feilmeldinger. Jeg skal bestille 90.000 km service i morgen, så jeg håper at de klarer å finne ut av dette på service. Kan ikke selge bilen heller før dette er ordnet opp i :(

Erik: Takk!

Fortell oss om det finner noe galt med bilen.

Takk på forhånd / Erik
Martinhellström skrev:Fin bil, jag har en lika dan, men min har bara :lol: rullat 22000, troligen är det EGR:en, eller Återcirkuleringen, som det så fint heter. Du kommer troligen inte åt dessa koder med din "lilla" felkodsläsare, finns du i Styockholmstrakten kan du komma till mig så tittar vi med VIDA. När den står på tomgång, kan du förnimma att motorn låter lite "burkigt" när den går?, det är helt enkelt så att EGR:en står lite öppen och du får avgasljud i insuget.
EGR:en brukar gå att rengöra, när du rengjort EGR:en få du börja om med rengöring, av din egen överkropp, det är ett skitigt jobb, men fint blir det.
Tack Martin

Jag misstänkte det också. Vet du om det finns några bilder på motorn , sprängskiss eller fotografi så man lätt hittar den.

Och sen när man rengjort EGR:n är det några inställningar som måste göras?

Du det här VIDA programmet hur fixar man sånt till datorn?

Tack på förhand /Erik
Jeg løfter denne tråden for å høre om noen har fått løst problemene. Jeg har ikke fått noen løsning fra Volvo på dette problemet - jeg har egentlig fått beskjed om at det ikke er noe galt med bilen. De finner ingen lagrede feilmeldinger, og bilen genererer heller ingen feilmeldinger når problemet er tilstede.

Det jeg har funnet ut selv er at ved å aktivere varme i speil/bakrute stabiliserer tomgangen seg. Trolig på grunn av at tomgang øker noen omdreininger når disse funksjonene aktiveres.
Jag bumpar tråden för att kolla om någon fått ordning på detta.
Jag har samma fel nämligen. Jag har kollat spridare som var ok och sett i vida att cem ligger och kompenserar rpm hela tiden på 2 cyl.
/Ronny

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Bump!

Ingen som fått ordning på problemet?
Jag har precis samma problem som beskrivits ovan.
Tomgången stabiliserar sig när jag t.ex slår igång bakrutevärmen eller helljuset.
Motorn vill alltså ha liite liite belastning för att gå jämt.

Har även gjort rent EGR:en.

Någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara? Vet inte om det är värt att tillägga, men styrservot börjar bli dåligt så bilen är tungstyrd på tomgång.
Bäcker skrev: mån 26 apr 2021, 21:56 Bump!

Ingen som fått ordning på problemet?
Jag har precis samma problem som beskrivits ovan.
Tomgången stabiliserar sig när jag t.ex slår igång bakrutevärmen eller helljuset.
Motorn vill alltså ha liite liite belastning för att gå jämt.

Har även gjort rent EGR:en.

Någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara? Vet inte om det är värt att tillägga, men styrservot börjar bli dåligt så bilen är tungstyrd på tomgång.
Tjena!
Fick du någon klarhet i vad som detta berodde på. Min beter sig EXAKT som du beskriver, har även rengjort EGR...

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]