Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uhg409
Hej
Nu har jag fått problem. Bilen hoppar igång fast dör direkt igen och den låter inte som den går så värst bra , har bytt map sensor (det ända jag fick felkod på ), rengjort spjällhuset , hör att bränslepumpen går igång men inte mycket mer än så , några tips ? Finns de några vanliga fel man kan ge sig på ?
Mvh
Det är en Volvo v70 2,4 bensin
av sicnarf
Om bilen hoppar igång och går någon sekund och dör sedan så är det fel på startspärren.
Antenringen känner inte igen din inbyggda kod i nyckeln.
Testa med en annan nyckel. Annars måste du kontakta Volvo.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om det är fel med startspärren kommer bilen i dom flesta tillfällen att varna om detta i DIM. (beror också på årsmodell)
Det går fint att testa om så är tillfället med att ta aluminiumfolie runt "nyckeln" och se vad bilen gör. (bilen klarar inte av att läsa RF-id signalen från nyckeln då)

Ta heller bort kabeln från MAF-sensorn och se vad motorn gör då, om det är fel på MAF kommer bilen att starta och gå när den är bortkopplat , men den kommer inte att gå perfekt.
Om motorn är utan turbo, se till att nippel och slang till MAP-sensorn inte är igensatt av sot.
av Uhg409
Har testat de nu annan nyclel , blåst igenom slang till map sendsor , bilen hoppar igång men går dåligt inte som att den inte känner igen nyckeln har faktiskt ingen aning hur jag ska fortsätta
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jag repeterar lite:

om du tar bort kabeln från MAF/LMM, (inte MAP) hur går motorn då?

PS: om den nya MAP-sensorn inte är en original Bosch/Denso, byt med den gamla igen,
och om det blir att byta MAF-sensorn, nytta endast Bosch/Denso, efter vad bilen har originellt.
Heller en begagnad original givare än någon no-name Kina-kopia
av Uhg409
Har testat, inget resultat, som innan hoppar igång, känns som den inte har tomgång eller ens riktigt vill gå igång
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ok, det skapade "lite" fler frågor, kan du berätta lite om:

Hur låter motorn när startmotorn går, innan motorn startar, orytmisk eller jämn takt ?

När motorn tänder, verkar den gå på alla cylindrar, skakar motorn mycket eller puttrar det ojämnt från avgasröret?
(du kan koppla bort en tändspole eller injektor i taget, och lyssna om alla ger sämre start/gång)

Går det att hålla liv i motorn med gaspedalen, eller dör den strax efter den startade?

Har du någon möjlighet till att mäta bränsletrycket? (antingen på shcräder-ventilen, eller skarvröret på insuget)
Om du sprutar lite bromsrengöring eller bensin in i insuget medan motorn går/startas (t.ex med bortkopplat MAF och luftfilter), går det lättare att hålla motorn igång då?

Hur är det med felkoder? (kan din diagnosutrustning visa info från bilens temperatur- och tryck-givare?)

När var bilen ok sist, länge sen? Fylld bränsle nyligen, eller något annat du kan berätta om bilen?
av Uhg409
Jag tycker att motorn låter jämn när startmotorn går jag ska införskaffa mig bättre felkodsläsare innom kort och se vad den säger , motorn dör oavsett om jag ger den gas eller inte den låter bara som den inte riktigt orkar hålla sig igång , den gick bra för ca en vecka sedan och därefter så kom det bara över en natt ska testa och dra bort nipplen på fuelrailsen o se om de kommer något
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]