Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lesjö
Så bra som den fungerar nu har den inte fungerarat sedan jag köpte bilen för 3 år sedan. Ger högre tryck nu. Problemet som kanske återstår är att ev. spolarvätska kommer in i motorn till vinter och fryser. Motorn var full av spolarvätska.
Får nog vara noga med frostskyddet.
av klykan
Lesjö skrev:Tack jimDK!
Tyvärr stämmer det inte på -05 eftersom där är högtrycksspolning av strålkastarna. Saknar t.ex. säkring 16 som tydligen går till vindrutespolningen på -04.
Så mina frågor står kvar.
Hur fungerar systemet? Mycket förvirrande.
Bättre sent än aldrig... Vad gäller säkring så är det väl säkring 34 i kupén innanför ljudvallen på förarsidan som går till spolarpumpen för framrutan på S60 samt både fram och bakrutan på V70!? Jag har samma problem med min S60 -05 och har förgäves försökt se något på denna säkringsposition. Den sitter väldigt knöligt till, behöver man ta lös mer än bara den lilla plast biten som sitter i två skruvar ovan pedalerna? Eller har jag inte någon säkring separat för denna pump? Någon som vet om dessa säkringar brukar gå eller om det är lika bra att kolla pumpen direkt?

Hare fint och tack på förhand!
Användarvisningsbild
av jimDK
hejsan klykan!
>>som sitter i två skruvar ovan pedalerna?
säkringar i kabinen sitter till vänster på instrumentpanelen, i höjd med side-spegel,direkt innanför dörren.
Kanske jag missförstår?
av klykan
Sitter ju säkringar ovanför pedalerna i kupén, innanför ljudvallen på förarsidan. Står i instruktionsboken och jag har tagit bort den lilla kåpan jag nämnde tidigare. Dock är det riktigt tajt med plats och jag har mycket svårt att komma åt säkring 34 som skall gå till spolarpumpen.

Denna länk visar vad jag menar om jag är otydlig.
http://www.volvocars.com/SiteCollection ... tp7458.pdf

Kolla sida 175. Ingen som kollat dessa säkringar och vet ett bra sätt att komma åt att ta ut dem???

Tack o bock
av klykan
Hehe tror detta är enda gången här på jagrullar som jag kunnat informera någon om något :D Om du nu inte bara jäklas....
Jag trodde heller inte att det fanns säkringar där, lite ologisk plats kan jag tycka då det verkar finnas så många "tomma" platser på övriga säkringsplatser. Jag hoppas någon lyckats få ut denna säkring 34 utan att riva mer än jag redan tagit bort...
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har kollat min V70 2004. Bilen har bara 3 placeringer av säkringar, inte någon direkt över pedalerna.
men när jag gräva ner dit (t.ex. givare för AC), så rycker jag tilbake förer-stol, ryggstödet ner och ligga på rygg med huvudet av pedaler med en panna lampa.
Kanske det kan hjälpa :roll:
Lesjö skrev:/.../
Vad säger Bilprovningen om inte spolningen fungerar?
Om inte spolningen fungerar på en bil av -71 årsmodell och nyare så blir det en anmärkning.. ;-)
av gorahl
Perfekt forum - Precis vad jag letade efter :)

Så då kommer frågorna

1. Var satt egentligen pumpen på V70-05?
2. Vilken säkring är det som gäller? Kan ju vara vettigt att kika lite på den innan man ev skruvar isär hela bilen.
3. Någon som provat med lite tryckluft bakvägen?
Hej! Har v70 -08 spolaren fungerar inte till vindrutan men bak och strålkastare fungerar utmärkt.

Den har över tid fungerat sämre och sämre, nu kissar den knappt... är det bara att byta pump eller?
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]