Blev ett långt svar, men kände att jag var tvungen att bena ut ditt inlägg då jag anser att det innehåller lite felaktigheter. Har viss insyn i VolvoÅFs reservdelshantering, mer än så kan jag inte säga..
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43
Jag måste bara inflika en liten undran om varför man INTE ska byta vattenpumpen? Gäller det även andra delar på bilen att det är bättre att inte byta till en ny del utan låta den gamla sitta kvar? Ska jag låta kamremmen som gått 20000 mil och "fungerar hur bra som helst" sitta kvar också?
Kamremmen skall bytas på intervall pga gummit åldras. Vattenpumpen från Aisin åldras inte av att sitta där, och har du rätt blandning och rätt typ av vätskor (50/50 destillerat vatten/etylenglykol) enl. Volvos rekommendationer är slitaget närmare noll över tid och mil.
Idag finns nästan ingen förutom Volvo som sätter dit en Aisin/INA-pump, utan det blir det de har på hyllan - för INA/Aisinpumpar är dyra och lite svårare att få tag på i Sverige. Tråkigt att INA är på den listan för de pumparna har tappat i kvalité.. borde bara vara Aisin som får finnas...
Vissa reservdelstillverkare, även lite finare sådana, producerar pumpar med plastimpellers. Febi Bilstein (lite dyrare) och Professional Parts Sweden (lite billigare) är två exempel på sådana märken till Volvo. Om du i onödan byter vattenpump från Aisin-varianten och får en sådan med plastimpeller monterad riskerar vattenpumpen absolut att ha ihjäl motorn.
BMW original reservdelspump till b.la. E39 med M52-motorn är ett exempel på, utanför Volvo, där man levererar plastimpeller.
Varför byter man inte oljepumpen vid kamremsservice för? Eller kamdreven, de med VVT som oxå slits..
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43
Så sent som i fredags när jag hämtade min bil på verkstaden efter generatorbyte så språkade jag lite med mekanikern om just havererade remmar och vad det kan leda till. Han hade just då en V70 inne för motorbyte då vattenpumpen hade skurit vilket hade lett till att multiremmen lossnat och trasslat in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.
Det är alltså inte bara lite vattenläckage som en alltför gammal vattenpump kan leda till...
V70 där vattenpumpen skurit vilket lett till multiremsras och sedan kamremsras? Isåfall måste det varit någon Fordsaga till motor där vattenpumpen drivs av multiremmen, för i denna tråd diskuterar vi om vitblocksmotorerna där kamremmen driver Aisin-pumpen. Och mig veterligen har de Fordmotorerna också en intervall på vattenpumpen men kan minnas fel då jag sällan, helst aldrig, beblandar mig med de motorerna.

Kolla Fords ecoboost-modeller där kamremmen snurrar i oljan så gummirester sätter igen oljepickupen

Humor på hög nivå.
Var det trots allt en Volvomotorn så menade mekanikern såklart att multiremmen hoppat av och trasslat in sig i kamremmen, för det kan hända och är högst relevant på dieslarna. Men om vattenpumpen på en Volvomotor skär ihop hoppar inte multiremmen in i kamremmen.
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43
Sedan kan man nog avfärda pratet om original-delar kontra eftermarknadsdelar/piratdelar då det ofta är samma tillverkare som levererar till Volvo som du kan handla på skruvat eller autodoc.
När jag skulle byta kamrem/vattenpump på min ena XC70 för 5 år sedan så köpte jag ett kamrems-kit av samma fabrikat på en tysk hemsida som en annan XC70-ägare fick ditsatt på Bilia.
"Oftast är samma som du kan handla hos x handlare" - finns säkert +50 olika tillverkare av P2's reservdelssortiment. Somliga är bevisligen bättre än andra, så är det. Finns en anledning till att Volvo väljer originaldelsmärken så som : Aisin, Lemförder, INA/FAG, Gates, DAYCO, SKF, Contitech, Hella, Valeo, ATE, Sachs - för att nämna några "hovleverantörer".
Finns vidare inget äkta kamremskit att köpa någon annanstans än hos Volvo då det är olika tillverkare på alla kamremsrelaterade komponenter. Alltså är inget färdig-kit ett äkta kit,
förutom det du köper hos Volvo vilka har paketerat om delar enl. nedan till blå boxar.
Till P2 gäller:
Contitech/Gates/Dayco till kamrem beroende på diesel/bensinmotor och storlek.
INA/Aisin på löprullar och vattenpump.
INA spännrulle.
Finns säkert variationer idag till andra motorer, men ovan gäller P2-relaterade motorer.
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43
BMWs "original"-fjädrar som du köper dyrt i Sverige är till många modeller tillverkade av svenska Lesjöfors med "BMW" instansat i dem. Samma fjädrar kan man köpa från Tyskland utan BMW-loggan och då kostar de mindre än hälften...
Så är det väl med alla delar. Är därför ett besök till Volvohandlaren och köpa något litet (typ filter) samt be att få kika i ett kamremskit (alltså utröna vilka delar som är av vilket fabrikat) kan löna sig ekonomiskt. Sedan far man hem och beställer på Trodo
