Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flyingewalters
Bakrutetorkaren fungerar ej. Har kollat säkringar - OK (10A i motorummet 15A i lastutrymmet). Demonterade motorn och testade den med 12 V - den fungerar då jag lägger spänning på mittersta stiftet och jordar motorn. När jag mäter upp spänning till motorn (i kontakten) så saknas spänning på mittersta stiftet. Jag misstänker ett reläfel, men var sitter reläen. Intervallreläet som sitter i lastutrymmet klickar, men det finns väl ett huvudrelä också. Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 Flyingewalters, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror att du har ett kabelbrot i vänster gångjärn på bakluckan..
av Flyingewalters
Tack för ditt snabba svar. Jag kollade upp kablarna i gångjärnsleden. Det såg lite amatörmässigt ut med isoleringsband runt kabelknippet. Jag skalade av isoleringsbandet men kablar alla såg hela ut. Drog och böjde lite på dom samtidigt som torkarmotorn var inkopplad, me det blev inget liv i motorn. När jag spänningsmäter över säkringen (15 A) skall det då vara någon spänning m.a.o ligger ett eventuellt trasigt relä före eller efter.
Användarvisningsbild
av #27
De finns ett relä till torkaren bak på plats RMI16 kan vara de relät du hör men kolla.. (de är de enda relät jag kan hitta som går till torkaren bak)..

Annars så plocka ner panelen vänster bak och kolla om du får fram ström till kontaktstycket..
av Flyingewalters
Hej #27!
RMI16 var det reläet som tickar, men skiftar jag det så kvarstår felet, man hör bara det klickande ljudet från reläet. Vilket kontaktstycke syftar du på? Övriga funktioner i bilen är vad jag förstår Ok.
Användarvisningsbild
av #27
Kontaktstycket som sitter vid d-stolpen alltså längstbak vid högtalaren på vänster sida, de blir att ta bort lite paneler..

Sen är de bara att se färg markeringen på den du inte får ström på och leta reda på den i kontaktstycket och mäta..
av Flyingewalters
Hej #27!
Jag folrtsatte med mätarbete och bakom högtalarlocket satt en kontakt. Mätningen på den gav spänning på vit kabel. Jag var på rätt spår... Det visade sig, som du helt riktigt sa i ditt första inlägg att det faktiskt var ett kabel brott en bit ner i kabelstammen för då jag nu drog i kabeln så fick jag fick jag ut ena tampen. Lite skarvning och nytt isolerband så var saken biff. TACK SKALL DU HA!!! Det här var min första erfarenhet av liknade forum och med en sån kanon som du så får man mer smak.
Mvh
Flyingewalters
Användarvisningsbild
av #27
Kul att vi löste de :D
av zipp35
stort tack för infon om relät mm. har samma skitfel. ska bessa nu snart. kan man bessa om man tar bort baktorkarbladet så det är tomt / ingen torkar arm bak på kombin
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]