Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hade det varit tvärtom, dvs att den endast går på högsta fart, hade det nog varit fläktmostståndet (som sitter i kanalen bakom handskfacket. De kostar en slant att köpa även beg så lite surt att prova när det kanske inte är felet. Men har du en skrot nära och lite tid över kan du prova. Enligt din beskrivning låter det som om själva reglaget är kajko. Finns det inget läge på vredet att få kontakt rycka, jucka, trycka...? Blir väl till att plocka lite paneler och försöka komma åt den. :-/
Lödde ihop kretskortet på värmereglaget. Då fungerade inte fläkten. Okej. Fixade en begagnad från skroten, fläkten fungerade inte med den heller. Kan de va så att mitt gamla reglage nu är okej, men det är något annat som felar?
Tänker på att prova ett nytt motstånd....
Är det motståndet som är som en svart box med kylflänsar på baksidan
Nån som har ett sånt här motstånd att sälja eller bara låna ut så jag kan prova? Bor i Skåne
Håller med vad som skrevs ovan, kolla noga att fläkten är ok. När de blir slitna och är på väg att ge upp kan de börja ta för mycket ström o bränna både kretskort o motstånd. Har varit med om det på flera olika bilar, inte bara Volvo.
//Chris 72
Okej, tack för info.
De va flera felfaktorer. Därför tog de tid att lista ut vad felen var.
Värmereglaget hade bränts sönder, trasigt motstånd och glapp i fläktmotorn .
Nu fungerar den, men fortfarande glapp i fläktmotorn.
Man får ge den en spark ibland, så hoppar den igång.
Der går att plocka isär fläkt motorn och byta den övre bussningen. Det finns inga att köpa, men dom är lika båda två så man kan ta den nedre bussningen från en annan fläkt motor. Jag har gjort så på många (Volvo)bilar sedan PV-tiden. Dock fick jag svetsa ihop fläkt motorn på min 745-a då "flikarna" gick sönder (andra gången jag hade isär den) men den fungerar lika bra för det.
Oftast när motorerna "strular" är det att oljan i filten och bussningen torkar ut så bussningen (sintrad mässing) har fastnat på axeln och snurrar med och då går motorn mycket saktare och kan behöva "hjälp" att komma igång. Men det är ganska enkelt att få den till att fungera igen.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]