Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1563463
Malmstroem skrev: tor 07 dec 2023, 11:25 Elbil är mindre skoj när det är kallt. Räckvidden med 80% (rekommenderad högsta laddning) är inte direkt gigantisk...
Förvärm bilen då? Eller finns inte det på BMW?
#1563483
Måste säga att elbil är fan det dummaste denna årstid, ever, på jobbet skulle de lesa en sån där Id buzz el vad de nu kallas, vi har fått låna en i 4v, idioterna tror på fullaste alvar att en servicetekniker kan använda sig av en sådan då vi har ett distrikt som har en radie av 40mil enkel väg, och värme i skåpet till alla oljor osv, vad är det.
#1563489
Id buzz har väl rätt taskig räckvidd även i optimala förhållanden? Det är väl snack om en variant med större batteri
#1563530
Lövet skrev: tor 07 dec 2023, 13:40
Malmstroem skrev: tor 07 dec 2023, 11:25 Elbil är mindre skoj när det är kallt. Räckvidden med 80% (rekommenderad högsta laddning) är inte direkt gigantisk...
Förvärm bilen då? Eller finns inte det på BMW?
Det verkar lite halvdåligt hursom, jag har nu 63% i kallt batteri och en range på 240km räknat på vad det verkligen dragit senaste 100km. Och det har varit korta körningar med mycket värme och med förvärmning av kupe från batteriet...
Börjar man köra så batteriet blir varmt eller förvärmer så ökar det ..

/Thomas
#1563532
Derank skrev: tor 07 dec 2023, 18:06 Måste säga att elbil är fan det dummaste denna årstid, ever, på jobbet skulle de lesa en sån där Id buzz el vad de nu kallas, vi har fått låna en i 4v, idioterna tror på fullaste alvar att en servicetekniker kan använda sig av en sådan då vi har ett distrikt som har en radie av 40mil enkel väg, och värme i skåpet till alla oljor osv, vad är det.
Finns det inga laddstationer i olika väderstreck som kan nyttjas? Fikapauser behöver väl servicetekniker också men vill man vara på rätt plats vid rätt tid i alla hörn i ett så stort serviceområde som med 40 mils radie och önska vara tillbaka hemma i tid som servicetekniker innan kvällsmaten är kall så verkar en eldriven ID Buzz lite tveksamt med dess WLTP 42 mil, i verkligheten kortare än så och på vintern betydligt kortare räckvidd.
Det kommer en ID Buzz Long Wheel Base (LWB) som går att få med batteri på antingen 77 kWh (42 mils räckvidd WLTP) eller batteri på 86 kWh. Det större batteriet kan laddas med 200 kW så det kan laddas från 10 till 80 procent på ca 25 minuter. Räckvidden skall öka med det större batteriet till ca. 46 mil WLTP enligt inofficiella mediauppgifter (ej Volkswagens uppgifter).
https://www.volkswagen-transportbilar.s ... -sits.html

Tror inte det f.n. finns nån eltransportbil i storleksklass som ID Buzz i produktion som har längre räckvidd än den?
#1563534
MB eSprinter är större, vill dock minnas att den har WLTP på runt 400 km.
Men med en front som en vägg och tung last är bra räckvidd inte lätt att få till med små batterier.
#1565489
Blev en lite längre tur nu vid jul med elbilen. Körde Sthlm-Göteborg-Strömstad-Sthlm. Totalt 105 mil. Stannade 2 gånger och snabbladdare à 30 minuter mellan Sthlm-Göteborg och Strömstad-Sthlm och en gång Gbg-Strömstad. En av stoppen per resa intogs lunch så körtid enkel väg blev ca 30 min längre än med min gamla bensinbil. Förbrukningen landade på 247 Wh/km och kostnad att snabbladda ca 1000 kr (10 kr/mil). Noterade att förvärmning av batteri inför snabbladdning stod för ca 10% av totala energiåtgången och eftersom det var ganska många elbilar på vägarna fick man oftast dela laddare, vilket begränsade laddeffekten till runt 75 kW. Så om man orkat hade man nog kunnat spara lite på att skippa förvärmning.

Bilen i fråga är en M3 LR 2019 med 10k mil på mätaren.
#1565517
2,47 kwh per mil - då kör man inte sakta heller ;)
  • 1
  • 373
  • 374
  • 375
  • 376
  • 377
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]