- ons 06 dec 2023, 20:45
#1563393
Har aldrig konstaterat en glapp Aisinpump, dvs en Volvo originalpump på ett vitblock >2000åmod/d5.
Vet att det var lite strul med de första vitblockarnas pumpar, kring 850/V70I:s tid men efter det har jag aldrig hört om en skuren eller glapp pump som varit av originalfabrikat. Även hos audidieseln skulle pumparna bytas på ett visst intervall om jag inte missminner mig..
Volvo originalpumpen byter jag vartannat kamremsbyte, dvs när den rullat med bilen i 32.000 mil. Alltså inte särskilt ofta. Efter 32000 mil köper jag att man byter. Det är mååånga mil och då kan man kosta på ett byte till en ny original.
Anledningen till att "man" (läs: jag och många andra) inte byter så ofta är att andra pumpar än original kan t.ex. ha plastimpeller vilket är åt helvete pga de spricker och trillar av efter xxxxx mil, och du vet ju inte vad de stoppar in i din motor även om de säger att den de monterade hade metallimpeller. Exakt detta hände en äldre släktings ene BMW när han var i livet. Märkesverkstad bytte vattenpump till en original, vilket det också visade sig vara, bara det att den nya reservdelen hade plastimpeller. Impellerfan sprack en sommar och motorn kokade.
Är den som sitter där inte glapp/läckande så låt den sitta där i minst 16000 mil till med gott samvete, alt köp en Volvo originalpump (Aisin) och montera den.
800kr för en pump från verkstad låter för billigt för att vara Aisin.