Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1563297
Det har också betydelse ifall företaget har någon policy för vilka bilar som man kan välja på och om och i så fall hur stort löneavdrag de vill göra för leasingbilsförmånen. Det är också ekonomiskt baskunnande. Sen ändrar ju skatteverket förutsättningarna då och då, så vad som gäller ena året behöver inte vara sant nästa.
Jag har exempelvis träffat på en person som kunde få ha leasingbil, men de bilar som gick att välja på gick inte att dra husvagn med, så där föll den tanken.

Poolbilar brukar köras av alla möjliga sorters förare. Det behöver inte debatteras om de som har problem regelbundet med Volvos förarstödsfunktioner är "totalt ointresserade" eller något sådant. De kan helt enkelt inte köra bil som man ska göra på allmänna vägar. Kan man det är det väldigt sällan som systemen varnar för något som inte är befogat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1563304
rosefors skrev: tis 05 dec 2023, 15:24
VolvoB20 skrev: tis 05 dec 2023, 13:02
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 20:49 Andelen privatköp av nybil brukade förr uppgå till 50% av totala inflödet av nybilar i Sverige. Majoriteten av dessa är inte några Volvo XC70 eller XC90. De flesta är småbilar. Majoriteten nya volvobilar är företagsbilar.
Idag är den siffran annorlunda. Sist jag hörde är andelen nybilar 70-80% leasingbilar. Varför tror du det är så?
Enkelt. För folk har inte 800.000 - 900.000 i kontanter att kasta in i ett bilköp.

Då blir att att någon annan får finansiera det hela och så får man slava under månatliga utgifter istället.

Eller så köper man en begagnad för lägre pris och slipper detta.
Man väljer alltid leasingbil om det är möjligt därför att man betalar för en omomsad bil med oskattade pengar som företaget dessutom inte betalt arbetsgivaravgift på. Den där värdeminskningen om 200k du nämnde blir då 100 ur fickan, knappt. Utöver det får du 1. Alla slitagedelar helt nya. 2. Gratis service. 3. Garanti så inga reparationer 4. Vagnskadeförsäring så ingen försäkringskostnad att tala om.

Det är ekonomibaskunskap A. Alla med ekonomiansvar förstår det. Därför i princip alla lite bättre utrustade nya volvobilar är tjänstebilar. Att köpa ny bil kontakt gör man bara om man måste.

Det är därför inte ekonomiskt rimligt att köpa en begagnad 10 år gammal volvo för 200k. Ekonomiskt finns det knappt något incitament. Skillnaden blir bara att du får en gammal bil som kan gå sönder närsomhelst.
Tror du behöver läsa på lite.

"En förmånsbil innebär också att den anställde har rätt att använda bilen privat och då tillkommer ett förmånsvärde som den anställde själv betalar skatt på varje månad. Arbetsgivaren ska i detta fall betala en arbetsgivaravgift samt göra skatteavdrag på den förmånen."

Har haft förmånsbil av och till under åren, det har alltid blivit dyrare än att köpa bilen själv i slutändan, och extremt mycket dyrare än att åka begagnat.

Fördelen med färmånsbil var ju att det är bekvämt och man slipper bry sig, bara att köra

Enda fallet jag sätt det lönar sig är om man väljer en elbil som finansieras av staten via lågt förmånsvärde.
av rosefors
#1563330
VolvoB20 skrev: ons 06 dec 2023, 09:46
Tror du behöver läsa på lite.

"En förmånsbil innebär också att den anställde har rätt att använda bilen privat och då tillkommer ett förmånsvärde som den anställde själv betalar skatt på varje månad. Arbetsgivaren ska i detta fall betala en arbetsgivaravgift samt göra skatteavdrag på den förmånen."

Har haft förmånsbil av och till under åren, det har alltid blivit dyrare än att köpa bilen själv i slutändan, och extremt mycket dyrare än att åka begagnat.

Fördelen med färmånsbil var ju att det är bekvämt och man slipper bry sig, bara att köra

Enda fallet jag sätt det lönar sig är om man väljer en elbil som finansieras av staten via lågt förmånsvärde.
Du betalar bara skattsedelen på förmånsvärdet, knappast Skatt på hela kostnaden eller motsvarande hela förmånsvärdet. Du betalar dessutom fortfarande för en omomsad bil. Dvs företaget betalar givetvis ingen arbetsgivaravgift på en kostnad som inte finns.

Har du marginalskatt som många människor har som rör sig med dom här summorna i sitt bilägande blir avdraget på marginalskattedelen endast, dvs hade du betalt kontant på utbetald lön så blir det genast dubbla pengarna mot att ta det som bruttolöneavdrag.

Allt som allt betalar man bara hälften mot att köpa bilen privat. Precis som att köpa allt annat, TV apparater, tvättmaskiner, motorsågar, verktyg, osv osv. Det är ju det alla gör som skaffat eget bolag genom vilket de kan fakturera.

Dessutom var ju upplägget sådant då när dessa bilar var nya att förmånsbeskattningen var baserad på prisbasbelopp. Höll man sig under 8.5 prisbasbelopp så klara man sig från högre förmånsbeskattning. Därav 90% av 10 år gamla tjänstebilar hade ett utpris på runt 400kkr minus viss mängdrabatt/företagsrabatt.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
#1563335
Det i sin tur är ytterligare en anledning till varför priserna på begagnat drivs upp. Tjänstebilsförmånerna i Sverige är så extremt fördelaktiga att samma bil i våra grannländer kostar dubbelt så mycket. Det gör det väldigt lukrativt att importera begagnade bilar från Sverige vars värdeminskning till hälften subventionerats av svenska staten sett ur deras ögon.
av Malmstroem
#1563338
I slutändan beror allt på vilka regler som gäller på det företag där just du arbetar. Det är rätt ovanligt att bilar bara "ges" ut. Det brukar innebära bruttolöneavdrag.

Brytpunkten var 7,5 basbelopp. Efter det ökade beskattningen -- men det var inte gratis innan heller.

Det är enkelt med förmånsbil / tjänstebil -- men inte billigt. I dag är det för de flesta sällan billigare för en "vanlig" bil. Med elbil är det troligen fortfarande fördelaktigare. Att förmånsbil i våra grannländer är ännu dyrare förändrar inte det.

Tidigare regler var inte fullt lika hårda. Där var det ofta något billigare upp till 7,5 basbelopp, om du jämförde mot att köpa en helt ny bil. Fördelen var inte stor, och kunde mycket väl försvinna beroende på hur bilpolicyn i just ditt företag var utformad.

För de med egen firma blir det lite annorlunda -- men inte ens där är det säkert att det blir billigare att ta bilen på företaget (men mer troligt...).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1563353
Jobbar på ett av Sveriges största företag och har listan framför mig med förmånsbilskalkylerna,

Här är några exempel på nettokostnad för den anställde.

Mercedes E300 DE 7800 kr/månad

BMW IX Xdrive 40 9600 kr/månad

Volvo XC60 T6 Recharge 8200 kr/månad.

Det är summan av skatter plus löneavdraget om du väljer att ta ut bil istället för pengar. Allt vid 50% marginalskatt.

Kan bara säga att köra begagnad bil har jag bara lagt en bråkdel av den summan per månad. När jag hade förmånsbil var det sjukt irriterade att alla tycket man skulle köra och dessutom inte dela kostnaden för man hade ju "gratis bil" .... jo du :-( :sick:

rosefors skrev: ons 06 dec 2023, 13:15 Allt som allt betalar man bara hälften mot att köpa bilen privat. Precis som att köpa allt annat, TV apparater, tvättmaskiner, motorsågar, verktyg, osv osv. Det är ju det alla gör som skaffat eget bolag genom vilket de kan fakturera.
Grunden i det svenska skattesystemet är följande

"Om din arbetsgivare betalar en privat levnadskostnad för dig så är det en förmån och du ska betala skatt på förmånen. Förmånen värderas normalt till sitt marknadsvärde men i vissa fall är värderingen utifrån en schablon." "Skatteverket"

Så köper du in TV, Tvättmaskin, motorsåg på firman och använder privat så ska du betala förmånsskatt så det blir precis lika dyrt som att köpa den själv. Visst du kan ju säga att det blir billigare om man kör olagligt och fuskar och låter bli att redovisa förmånerna. Men råkar du ut för en revision och har kört olagligt, då ligger du illa till.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1563382
rosefors skrev: ons 06 dec 2023, 13:33 Det i sin tur är ytterligare en anledning till varför priserna på begagnat drivs upp. Tjänstebilsförmånerna i Sverige är så extremt fördelaktiga att samma bil i våra grannländer kostar dubbelt så mycket. Det gör det väldigt lukrativt att importera begagnade bilar från Sverige vars värdeminskning till hälften subventionerats av svenska staten sett ur deras ögon.
Förmånsbilsreglerna har varit i stort sett de samma väldigt länge utan att det varit intressant att exportera svenska bilar till utlandet. Våra grannländer har extremt höga skatter på bilar, även begagnade och importerade, det är vår skräpvaluta som gör det till rena reafesten.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1563442
En omständighet som gör att det ofta blir dyrare med förmånsbil är att de i regel byts ut var tredje år. Köper man bilen privat, även om man köper den ny, kör man kanske några år till, och då är värdeminskningen mindre de åren. Den är ju oftast den största kostnadsposten i privat bilägande, om man tittar på de första tre åren.
Givetvis har man då inte lika ny bil, men kanske "bra nog" enligt vad man själv tycker.
av Malmstroem
#1563448
Det brukar ofta vara möjligt att köpa ut en förmånsbil för marknadsvärde när leasingperioden avslutas. Jag känner de som gjort det, om de varit nöjda med bilen och vill sänka sin månadskostnad.

Stora majoriteten hos oss fortsätter med en ny förmånsbil. Vanligaste förklaringen är att det är enkelt med förmånsbil. Inte att det är billigt.
av Snabel
#1564486
Läste nånstans i tråden om att V70II är utrostad efter 10 år, nån som skrev det i jämförelse med en V70N. Stämmer verkligen det? Är det så stora rostproblem? I samma inlägg stod det något om att det var massa bussningar som var tokslut efter 10 000 mil. Vågar jag köpa en XC70 från 2014 om den gått låt säga 14 000 mil? Fin komforttabel och framförallt väldigt tyst bil. står och väger mellan en XC70 från 2014-2016 eller en Subaru outback från 2018..

Där jag bor finns ett skralt utbud så jag tänkte köpa bil på "distans" som vissa bilhandlare erbjuder. Möjligen att jag kan ta mig till Stockholm, men det är en lång väg så den bil jag tittat ut kommer jag nog då att köpa.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]