Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
rosefors skrev:När grundproblemet är identifierat spelar det ju ingen roll att alla inte drabbats.
Du har i andra trådar högljutt beskrivet hur alla tidiga VEA kommer att få hiskelig oljekonsumtion. Det är väl bra om du nu kommit till insikt att så inte är fallet.
av rosefors
Som köpare har du ingen aning om ifall bilen har hög oljekonsumtion eller inte. Det enda du vet är att alla bilar har ett fel som leder till en oljekonsumtion som är för hög i en sån omfattning att volvo har tagit fram servicekampanjer, förlängda garantier och designändring pga felet, dvs ett fel som leder till problem med så stor påverkan på deras anseende att de varit tvungna att ta till omfattande åtgärder.

Om du köper en sådan bil idag, inte nog med att det är hög risk att bilen kommer få oljekonsumtionsproblemet där du med 100% säkerhet vet att bilen har ett inbyggt fel. Du köper dessutom bilen av en som har en anledning att sälja den, och hur vet du att den anledningen inte är för hög oljeförbrukning?

Double the risk, twice the reward eller vad säger man?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 14:08
Första generationen autobroms var ju livsfarlig. Gick ju inte att köra aktivt med bil framför utan att den ställde till det. Vet inte om det blev bättre sen men även på dom nyare gick det inte att bygga fart bakom en annan bil innan filbyte och omkörning utan att det blinka rött i hela vindrutan.
Rätt märkligt, varit med om att en poolbil vi haft som körts av många förare haft samma sak. 14 av förarna har aldrig fått en varning men för denna förare lyser det rött och piper mest hela tiden. Vi tror att det har att göra med att han håller 0.001 meters avstånd till bilen framför i alla lägen. :-D :party: :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 14:08 Visst kan man köpa bilen på egen kassa, men vem sitter på 200k på kontot som samtidigt inte har möjlighet att ta en leasingbil? Kreditera måste va helt skruvade idag. Fiiifan köpa en bil 2014 XC70 för 200k blanco och en månad senare lägger motorn av.
Köper man en ny istället, har man ju istället en garanterad värdeminskning på 200 tusen kr, det är klart, det är ju säkrare och mer förutsägbart än om man jämför med en eventuell risk för ett motorras där en beg motor kostar 50.000 kr som inte alls behöver inträffa.
av rosefors
VolvoB20 skrev: mån 04 dec 2023, 19:57
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 14:08 Visst kan man köpa bilen på egen kassa, men vem sitter på 200k på kontot som samtidigt inte har möjlighet att ta en leasingbil? Kreditera måste va helt skruvade idag. Fiiifan köpa en bil 2014 XC70 för 200k blanco och en månad senare lägger motorn av.
Köper man en ny istället, har man ju istället en garanterad värdeminskning på 200 tusen kr, det är klart, det är ju säkrare och mer förutsägbart än om man jämför med en eventuell risk för ett motorras där en beg motor kostar 50.000 kr som inte alls behöver inträffa.
Andelen privatköp av nybil brukade förr uppgå till 50% av totala inflödet av nybilar i Sverige. Majoriteten av dessa är inte några Volvo XC70 eller XC90. De flesta är småbilar. Majoriteten nya volvobilar är företagsbilar.

Idag är den siffran annorlunda. Sist jag hörde är andelen nybilar 70-80% leasingbilar. Varför tror du det är så?

Sen .. poolbil? Är det en kvalitetsindikator menar du? Vem lånar poolbil annat än folk som är totalt ointresserade av bilar? Vem klagar på en poolbil? Har du hört nån som gnäller på kundvagnen dom lånar på ICA? Boken dom låna på biblioteket? Elspakcykeln dom låna på fyllan?
Användarvisningsbild
av apersson850
Att ha möjlighet att ha leasingbil innebär inte att man nödvändigtvis vill ha en sådan heller. Skulle jag ha en leasingbil hade de antingen blivit ytterligare en bil på gården, vilket bara innebär mer kostnader, eller en leasingbil som blivit ganska dyr att ha. Den jag nu har privat har ju blivit så gammal att värdeminskningen snarare vänt, enligt de priser på begagnat som vi sett här i tråden, och de reparationer som ändå får göras på en gammal bil kostar inte i närheten av halva förmånsvärdet.
Nackdelen är förstås att jag har en äldre bil. Men än så länge gör den exakt det jobb jag köpte den för. Det kommer att bli annorlunda om några år när Volvo on Call slutar fungera (som det ser ut idag). Den funktionen använder jag rätt mycket, så då får det kanske bli något annat.

Elbilar som kan dra minst 1800 kg är dock rätt dyra...
av Malmstroem
Det är inte heller så att en leasingbil är gratis. Först har du förmånsvärdet, och i de flesta fall torde det komma ett löneavdrag.

Jag vet att när jag köpte min XC70 D5 -12 (ny) så blev den i slutändan billigare än att ta den som leasingbil på det företag där jag arbetar. Vi har ett TCO-tak som då gjorde att jag inte kunde få de tillbehör jag ville ha. Då valde jag att köpa bilen privat.

Efter tre år (den leasingperiod jag skulle haft) kontrollerade jag vad jag fått i inbyte. Det visade sig att privat ägande av denna XC70 i mitt fall blev något billigare än att ha samma bil som förmånsbil. Exakt kostnad varierar naturligtvis med detaljerna i olika företags leasingavtal -- men gratis är det sällan / aldrig.

I dag är förmånsvärdena generellt sett ännu högre -- om du inte väljer elbil. Jag har nu en elbil som förmånsbil, eftersom den med mycket stor sannolikhet blir billigare att köra på det sättet.

Jag kan krasst konstatera att om jag behållit min XC70 så hade jag sparat väldigt mycket pengar även om jag fått byta ut det mesta på den. Det är väldigt sällan lönsamt att köra en ny bil. Senaste åren har vi haft en onormal prisutveckling på begagnade bilar. Men även om du köper en XC70 för 200.000 så torde värdetappet i alla fall bli lägre än för en ny V90 T6 för 600.000.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 20:49
VolvoB20 skrev: mån 04 dec 2023, 19:57
Andelen privatköp av nybil brukade förr uppgå till 50% av totala inflödet av nybilar i Sverige. Majoriteten av dessa är inte några Volvo XC70 eller XC90. De flesta är småbilar. Majoriteten nya volvobilar är företagsbilar.

Idag är den siffran annorlunda. Sist jag hörde är andelen nybilar 70-80% leasingbilar. Varför tror du det är så?

Sen .. poolbil? Är det en kvalitetsindikator menar du? Vem lånar poolbil annat än folk som är totalt ointresserade av bilar? Vem klagar på en poolbil? Har du hört nån som gnäller på kundvagnen dom lånar på ICA? Boken dom låna på biblioteket? Elspakcykeln dom låna på fyllan?

Poolbil innebär att en hel grupp människor körde denna bilen, så det var inget unikt i just den bilen som utlöste varningen utan olika förares körstil som avgjorde att kollisions varnaren blinkade rött och pep hysteriskt hela tiden för en av förarna.

Om det finns ett likhetstecken mellan stort bilintresse hos just denna enda förare och att konstant köra så nära att det varnar för kollision och man upplever bilen som "livsfarlig" pga detta, medans övriga förare som aldrig fick någon kollisionsvarning kan klassas som "totalt ointresserade av bilar" kan vi ju debattera.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 20:49 Andelen privatköp av nybil brukade förr uppgå till 50% av totala inflödet av nybilar i Sverige. Majoriteten av dessa är inte några Volvo XC70 eller XC90. De flesta är småbilar. Majoriteten nya volvobilar är företagsbilar.
Enkelt. För folk har inte 800.000 - 900.000 i kontanter att kasta in i ett bilköp.

Då blir att att någon annan får finansiera det hela och så får man slava under månatliga utgifter istället.

Eller så köper man en begagnad för lägre pris och slipper detta.
av rosefors
VolvoB20 skrev: tis 05 dec 2023, 13:02
rosefors skrev: mån 04 dec 2023, 20:49 Andelen privatköp av nybil brukade förr uppgå till 50% av totala inflödet av nybilar i Sverige. Majoriteten av dessa är inte några Volvo XC70 eller XC90. De flesta är småbilar. Majoriteten nya volvobilar är företagsbilar.
Enkelt. För folk har inte 800.000 - 900.000 i kontanter att kasta in i ett bilköp.

Då blir att att någon annan får finansiera det hela och så får man slava under månatliga utgifter istället.

Eller så köper man en begagnad för lägre pris och slipper detta.
Man väljer alltid leasingbil om det är möjligt därför att man betalar för en omomsad bil med oskattade pengar som företaget dessutom inte betalt arbetsgivaravgift på. Den där värdeminskningen om 200k du nämnde blir då 100 ur fickan, knappt. Utöver det får du 1. Alla slitagedelar helt nya. 2. Gratis service. 3. Garanti så inga reparationer 4. Vagnskadeförsäring så ingen försäkringskostnad att tala om.

Det är ekonomibaskunskap A. Alla med ekonomiansvar förstår det. Därför i princip alla lite bättre utrustade nya volvobilar är tjänstebilar. Att köpa ny bil kontakt gör man bara om man måste.

Det är därför inte ekonomiskt rimligt att köpa en begagnad 10 år gammal volvo för 200k. Ekonomiskt finns det knappt något incitament. Skillnaden blir bara att du får en gammal bil som kan gå sönder närsomhelst.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]