Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Niklas85 skrev:Vad är det för problem med olje ringarna?
Oljeringar av lågfriktionstyp som kletar igen och ger en hiskelig oljeförbrukning.
Finns en del trådar på forumet, som den här: viewtopic.php?f=56&t=159937

Sen här det väl till saken att alla bilar drabbas inte. Min har strax gått 24 000 och drar runt 1L/1000 mil, samma de senaste 10 000 milen.
Niklas85 skrev:Hur är de med vea motorerna gällande balans axlar? Är de bara en skröna att de var mycket problem med dem?
Och iså fall var de både bensin och diesel som hade dessa problem?
Titta igenom min tråd med konstaterade balansaxelhaverier och skapa dig själv en uppfattning: viewtopic.php?t=144146

Drabbade dieselmotorer är lite fler, men så såldes det väl mycket dieslar de mest drabbade åren också.
av rosefors
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 23:21
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 21:07 V60 2017 och 2018 är lite speciella på så vis att det är gamla karossen med nya drivlinan som annars sitter i SPA, nästa generation V60, och med en motor som inte har oljeringsproblemet.

Huruvida det tilltalar en eller inte är individuellt. Dock kommer senare generation, dvs från 2019 hålla högre värde just för att det är en modernare nyare biltyp.
Vad är det för problem med olje ringarna? De problemet borde inkludera flera olika modeller?
Skrev om det tidigare tror jag. När VEA kom hade man valt lågfriktionskolvar med en design på oljeringarna med betydligt mindre passage för oljan att returneras igenom än tidigare. Det har inneburit att hålen som oljan ska passera så småningom sätt igen och att olja som smörjer cylinderväggarna inte längre kan returneras utan förbränns istället. Medför att motorn konsumerar enorma mängder olja, över 1 liter / 100mil. Kräver byte av kolvar. Brukar gå på norr om 100kkr. Omfattar alla VEA fram till ca brytgränsen årsmodell 2016/2017. Att köpa en VEA fram till och med 2016 innebär därför en helt oacceptabelt hög risk.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det blir ju som att skriva att alla människor inte drabbats av hjärtinfarkt än.
av rosefors
När grundproblemet är identifierat spelar det ju ingen roll att alla inte drabbats. Felet finns ju där. Ganska ovidkommande att det inte är igensatt just nu.

Man har varit med ett tag så man har hört samma resonemang ett antal gånger.

2006-2007 med Xbox Ring of death. Drabbade "bara" vissa hette det, fast i slutänden drabbade det ju alla.
2008 Nvidia mobile discrete graphics chipset. Laptopar börja dö efter 2-4 år. Drabbade "bara" vissa hette det, fast i slutändan Drabbade det ju alla för felet fanns i alla. Jag åkte såklart dit med min T61p, en maskin för 30kkr.
2011-2012 Pioneer och Onkyo A/V receivers. Maskiner för 20-30kkr, börja dö som flugor efter 3 år. Drabbade "bara" vissa hette det, men i slutändan drabbade det såklart alla för felet fanns i alla, inklusive min SC-LX85, en maskin för 20kkr.

Lärdomen är: Om det finns ett konstruktionsfel, räkna med att det kommer drabba dig.
Användarvisningsbild
av apersson850
rosefors skrev:Skickar vad V70II kosta när den lanserades, inklusive priserna för alla tillbehör. Dvs, så fort man lägger till lite vettiga tillbehör så är man uppe i 5-600k även då när det begav sig.
Det blev dock billigare efter ett tag, för Volvo lanserade diverse paket med betydligt bättre priser.

Typ Driver's support paket som innehöll
  • Kollisionsvarning
  • Bildetektering med autobroms
  • Vingelvarning
  • Fotgängardetektering med autobroms
  • BLIS
  • Trötthetsvarnare
  • Adaptiv farthållare
Paketet kostade 18000. Enbart adaptiv farthållare, om man bara ville ha den, kostade 19000.
av rosefors
apersson850 skrev: mån 04 dec 2023, 08:33
rosefors skrev:Skickar vad V70II kosta när den lanserades, inklusive priserna för alla tillbehör. Dvs, så fort man lägger till lite vettiga tillbehör så är man uppe i 5-600k även då när det begav sig.
Det blev dock billigare efter ett tag, för Volvo lanserade diverse paket med betydligt bättre priser.

Typ Driver's support paket som innehöll
  • Kollisionsvarning
  • Bildetektering med autobroms
  • Vingelvarning
  • Fotgängardetektering med autobroms
  • BLIS
  • Trötthetsvarnare
  • Adaptiv farthållare
Paketet kostade 18000. Enbart adaptiv farthållare, om man bara ville ha den, kostade 19000.
Okej. Tack för förtydligande. Låter ju inte alls orimligt. Första två åren gick det inte ens att få vissa förarstöd utom på de störta motoralternativen. Det gick altså inte att beställa bilddetektering med autobroms på 2.5T. Inte för att det var nått att ha, men ändå. Adaptiv farthållare gick heller inte att beställa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ville man ha taklucka när jag köpte min bil kostade den 20000 kronor. Ville man ha taklucka ett halvår senare ingick den i ett paket, där de övriga sakerna i paketet kostade mer än 20000 tillsammans om man köpte dem separat.
Så på den tiden anpassades nypriset till hur mycket folk ville betala för nya bilar. Nu är det begagnatpriset som anpassas på samma modeller. För de som köper begagnat med egen kassa spelar det ingen roll hur bankerna ser på lån och säkerheter heller.

Autobroms och sånt där är av värde den gången man gör ett misstag. Adaptiv farthållare har man däremot nytta av hela tiden.
av rosefors
Visst kan man köpa bilen på egen kassa, men vem sitter på 200k på kontot som samtidigt inte har möjlighet att ta en leasingbil? Kreditera måste va helt skruvade idag. Fiiifan köpa en bil 2014 XC70 för 200k blanco och en månad senare lägger motorn av.

Första generationen autobroms var ju livsfarlig. Gick ju inte att köra aktivt med bil framför utan att den ställde till det. Vet inte om det blev bättre sen men även på dom nyare gick det inte att bygga fart bakom en annan bil innan filbyte och omkörning utan att det blinka rött i hela vindrutan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Världen består inte enbart av folk som har slut på lönen innan månaden tar slut.
Men visst, det finns ju alltid en risk med investeringar där det inte finns någon annan som står för en finansiell krockkudde. Då får man ju avväga om man vill lägga 50000 på en begagnad i stället, med en än större risk att den exploderar inom en månad.
När började kollisionsvarning/autobroms erbjudas? De vi har i bilarna från 2012 och 2016 är i alla fall inte till något direkt besvär. Det är om jag ligger bakom någon som blinkar för att svänga som bilen kan varna för att det här kommer att gå åt skogen om du fortsätter på samma sätt. Fast jag gör ju det ändå, när jag ser att bilen framför ska svänga.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Är detta en "smart" lösning ?[…]

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]

Chippning av 940ltt 1996

Vad är det för trimcip du kör med? […]

Vi som beställt nya XC60