Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundstromska
#1562783
Hej!

Jag googlar runt på nätet och försöker hitta information och alternativ till annan motor vid ett motorbyte.

Det gäller en V70 2,3 T5 2004 B5234T3 250hk Aut.

Den stora muttern som håller remskivan på vevaxeln har trillat bort på grund av att ett klantarsel som bytte kamrem glömde att dra fast muttern. (Ja det klantarslet var jag). :-(

Det gick dock i 11 månader innan det slutade med att splinesen i drevet på vevaxeln gick åt helvete och drevet har nu snurrat runt och ventilsalladen är ett faktum.

När jag söker på Bildelsbasen så verkar utbudet av begagnade B5234T3 vara ytterst begränsat... Och dom få som finns kostar ju det mesta av hela bilens värde.

Tyvärr så är min kunskap gällande Volvos olika motorkoder och motorernas skillnad riktigt dålig men jag funderar på om det går att ta någon annan motorkod och med viss enkelhet få det att harmonera.

Någon som vet mer än mig i det ämnet och kan ge mig något tips?
Användarvisningsbild
av freak1
#1562839
Jag tror att du måste ha rätt motorkod, bilar "idag" är godkända med den utrustning som finns när den tillverkas och besiktningen har en del att säga om du lägger i en annan spis.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1562842
Kan bero på att problemet tål att tänka på...
Tips upa:
1. Kanske funkar B5234T9 som sitter i C70? Någon skillnad är det men vad?
2. Reparera befintlig motor, vevaxel tas från vanlig 2.4 liters motor och krökta ventiler i topplock ersätts med nya. Behövs en hel del tur med topplocket! Sen kanske vevaxeln behöver balanseras(suck).
3. Byta till B5244T3 rakt av(motorn kommer att ta stryk, tunna cylinderfoder), går inte detta kan delarna användas i variant 2.
Som sagt jag bara spånar! Synpunkter!

Sen om bilen går som den ska, motorrummet original och motorlampan är släckt, vilken bilprovare bryr sej? Motorvariant är bara en papplapp på kamremskåpan...
/Hasse
av Lundstromska
#1562845
Tack för svaren. :-)

Ja jag fundera väl mest över vad som händer om man typ tar motorblock och topp från typ någon 2,4 liters turbo som jag gissar att det finns fler av.
Att jag till en sådan flyttar över grenrör med turbo och insugningsrör med spjällhus och allt annat som går att flytta över.

Men det kanske är annorlunda topp och annorlunda block på en 2,4 jämfört med en 2,3 ??? Annan kompression och så.?? Andra kolvar.? Andra kamaxlar??? Kanske passar inte ens inlopp och grenrör mellan olika???

B5234 (oavsett T3, T5, T9 m.fl.) verkar ju hur som helst vara en väldigt udda fågel på bildemonteringarna.
Hittar bara tre-fyra motorer på Bildelsbasen.

Att lämna toppen till en motorrenoveringsfirma blir nog sannolikt dyrare än att köpa en annan B5234T3 motor från skroten.
Kostar ju sedan ytterligare en hel del att byta vevaxel.

Bilen är väl egentligen bara värd runt 20t så det kanske trots allt blir ovärt att reparera den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562851
Men, det blir ombesiktning om dom ser att det är bytt till en annan motor. Och gäller det att det är rätt motor till nästa gång
av rosefors
#1562854
Inte ens på gamla goda tiden när jag körde 205GTI med en 16V-spis som bilen aldrig såldes med var det ingen som brydde sig oå besiktningen, det trots att motorn såg dubbelt så stor ut jämfört med 8Ventilarn som annars ska sitta i. Det enda dom titta efter är att det inte sitter en stressfläkt någonstans.

Hur ska dom ens veta att det är rätt/fel motor? Så länge det sitter samma motortyp i bilen som bilen såldes med så är det högst osannolikt att nån ens skulle tänka tanken att titta närmare på detta. Volvos vitmotorer ser ju exakt likadana ut allihop, inom samma generation.
av rosefors
#1562855
Jag vill påstå att det enda som kan ställa till det för en är om det är uppenbart att maskin har avsevärt mer effekt än original.

Har man motorutrymmet proppfullt av blå silikonslang, öppet filter OCH fel motor får man lite skylla sig själv om dom ställer frågor. Sensmoralen är alltså, byt motor bäst du vill men använd svart slang och original luftfilterbox så kommer det gå bra.
av sicnarf
#1562861
Om du varit så klantig att du glömt att dra fast muttern efter kamremsbyte, så ska du inte ge dig på experimenter.
För att det är sådant man kollar både en och två och tre gånger vid arbetets slut. Det är vad jag tycker. :-) :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1562862
[quote="Lundstromska"Men det kanske är annorlunda topp och annorlunda block på en 2,4 jämfört med en 2,3 ??? Annan kompression och så.?? Andra kolvar.? Andra kamaxlar??? Kanske passar inte ens inlopp och grenrör mellan olika???[/quote]

Toppen och kammarna bör vara samma. Däremot skiljer borrning (och således kolvar) och kompression mellan 2,3 och 2,4.

Sen är ju en stor fråga i det hela vilka möjligheter du har att göra jobbet själv? Det påverkar ju hur ekonomiskt vettigt det hela blir i stor utsträckning.
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]