Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikus79
#1562736
Sonen har en epa traktor Volvo V70 2003. I veckan har han kört lite galet med bilen, det luktade lamell som sjutton och nu ikväll när han körde så la bara växellådan ner. När jag trycker ner kopplingen så händer inget, alltså det går inte att lägga i en växel och bilen driver inte. Kopplingen har tagit högt upp tidigare och man måste gasa ordentligt för att komma iväg men nu händer inget alls. Har kopplingen rasat eller är det något annat?
#1562742
Lukt av lamell och sedan ingen drivning = stor sannolikhet att kopplingen är slut.
Men nu får ni lite pappa/son tid i garaget :)
#1562751
Greffel skrev:Lukt av lamell och sedan ingen drivning = stor sannolikhet att kopplingen är slut.
Men nu får ni lite pappa/son tid i garaget :)
Ah tyvärr har ju pappan tummen mitt i handen när det gäller sådant 😂 Och ingen plats att göra det

Tack för ditt svar 😃🍺
#1562761
Köpa en Epa traktor trots att man vet att kopplingen tar högt är ett stort misstag.
Speciellt om man inte kan mecka själv. Nu är bilen bara skrot för det kostar ca 15 tusen minst att laga på verkstad.
#1562766
sicnarf skrev:Köpa en Epa traktor trots att man vet att kopplingen tar högt är ett stort misstag.
Speciellt om man inte kan mecka själv. Nu är bilen bara skrot för det kostar ca 15 tusen minst att laga på verkstad.
Lite sent att kommentera det nu kanske.. Så förbannat svårt är det inte att byta koppling att bilen behöver skrotas, fixas förslagsvis av nån epa-kompis eller nån hobbymekare, befinner vi oss utanför Stockholm på en mindre bilverkstad tippar jag på runt 10k, förutsatt att man inte behöver nytt svänghjul.
#1562778
sicnarf skrev:Köpa en Epa traktor trots att man vet att kopplingen tar högt är ett stort misstag. .
Sitter självjusterande koppling på V70N. När jag bytte koppling på min förste V70n -01 med M56 tog kopplingen precis lika högt efter bytet till nytt urtrampningslager, svänghjul, koppling, och tryckplatta - med skillnaden att kopplingen nu inte slirade något mer (det va därför jag bytte).
Var mycket undrande efter det bytet varpå jag ringde farsan som bekräftade att deras V70N -04 med M56 de köpt ny hade samma dragläge när den var ny.

Samtliga V70n med m56 jag haft har haft högt dragläge inkl. min nuvarande D5 som kopplingen inte gått många tusen mil på.
#1562821
Vi har även pratat om drivkutar? Det går ganska enkelt att lägga in växel och det är motstånd men när den står på rak mark kan man fortfarande putta på bilen och den rullar trots växel ligger i? Kan det vara ett alternativ tro?
#1562822
Kopplingen har aldrig slirat utan endast tagit väldigt högt upp och man måste gasa ordentligt för att komma iväg. Till historien hör ju även det att sonen lekt nu när första snön kommit och slirat och så. Kom hem en dag och han stank lamell grabben 😂 Hela bilen luktar lamell 😬😬 Ska bli spännande och se vart de hela slutar 😬😬
#1562835
Går den rulla med växel i samt att det luktar lamell har kopplingen gått, 100%. Det är ju liksom ingen friktion kvar mellan motor och låda.
Visst, det kan väl vara värt att kolla om drivknutarna inte för oväsen pga de eller drivaxlarna gått i trasor men det känns ej troligt.

Att man måste gasa ordentligt för att få iväg den beskriver väl att den slirat rejält innan också.. Låter som grabben får ta det som en lärdom att V70 är historiens tråkigaste vinterbil. Köp en 945 till honom så brukar de ha nån mekpolare som kan byta koppling på en kväll. Mkt bättre och billigare bil att leka i så sätt att den är bakhjulsdriven och billig/enkel att reparera. Ta hastighetssignal från framhjulen så kan de sladda rejält också. :-D :-)

Lärde mig skruva på en kalsongblå 745a jag hade en gång i tiden. Förgasarstrul, kopplingsbyte, rostlagning... ja man fick en rejäl utbildning av att ha en sådan bil. Tyckte det var svårt nog att hålla ficklampan åt farsan och att skifta hjul innan jag köpte den bilen. ;-)
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]