- tor 30 nov 2023, 11:51
#1562575
Detta var tydligen en svårare fråga än jag hade förväntat mig.
Svaren är inte lika klara/tydliga som jag hoppats på.
Min kunskap om oljor är nog nära på "historisk" (eller förlegad
)
Jag vet att det fanns motorer som tappade smörjning när man gick från mineral olja till syntet olja. (nu pratar vi 1980-tal)
Ägaren hade fått en känsla (eller kunskap) att mineral rengjorde motorn sämre än syntet. (på den tiden var det en prisskillnad mellan dessa kvalitéer)
Gjorde slag i saken och bytte till syntet - han var nöjd över bilen i övrigt och tänkte behålla den..
Kom inte ihåg om det var efter första (eller ett senare) oljebyte som motorn skar.
Man plockade ut motorn och fick se att de avlagringar som bildats från mineraloljan hade lossnat och täppt till några små oljekanaler.
Det fanns även andra risker att byta till syntet - bla. packningar kanske inte höll tätt, på grund av en tunnare olja.
På 90-talet köpte jag endast "Millers" - MCB-Larsson hade blivit återförsäljare i Sverige.
Kan bara säga en fantastisk olja i många avseenden.
För övrigt den enda olja med garantier samt kunde få en gratis oljeanalys / år.
I analysen kunde man se hur mycket "smörjverkan" som fanns kvar eller om det fanns metaller i oljan.
Att sedan oljan var billig (i förhållande till många andra märken) tyckte jag inte var en nackdel.
Att jag (nästan) slutat med den oljan, är att frakten på några liter, blir nästan lika mycket som priset på oljan. (och att köpa ett fat - kändes också lite avancerat)
I Ryssland finns en "super olja" som aldrig importerats till Sverige (mig veterligen) - kom inte ihåg namnet på direkten.
Har en bonde i närheten som producerar el från ladugården. Motorn hinner gå många timmar / år.
När de fick tag på "superoljan" blev slitaget av motorn betydligt mindre. (slitaget mäts med jämna mellanrum)
Förmodligen är det så att alla oljor har mer eller mindre samma grund.
Sedan kompletterar alla fabrikanter sina egna tillsatser för att få de egenskaper som önskas.
När oljan används, försvinner tillsatserna och till slut finns bara "grundoljan" kvar.
För 40-50år sedan skulle jag säga att motorskölj var en bra metod vid oljebyte.
Men idag känner jag mig tveksam om det momentet tillför något.
Används fortfarande mineralolja skulle jag säga "Ja"
Delsyntet "kanske"
Helsyntet "Nej"
Används motorskölj - hur mycket "motorskölj" finns kvar i motorn?
Är motorskölj bättre än gammal olja?
(men det är min känsla - just nu)
Svaren är inte lika klara/tydliga som jag hoppats på.
Min kunskap om oljor är nog nära på "historisk" (eller förlegad

Jag vet att det fanns motorer som tappade smörjning när man gick från mineral olja till syntet olja. (nu pratar vi 1980-tal)
Ägaren hade fått en känsla (eller kunskap) att mineral rengjorde motorn sämre än syntet. (på den tiden var det en prisskillnad mellan dessa kvalitéer)
Gjorde slag i saken och bytte till syntet - han var nöjd över bilen i övrigt och tänkte behålla den..
Kom inte ihåg om det var efter första (eller ett senare) oljebyte som motorn skar.
Man plockade ut motorn och fick se att de avlagringar som bildats från mineraloljan hade lossnat och täppt till några små oljekanaler.
Det fanns även andra risker att byta till syntet - bla. packningar kanske inte höll tätt, på grund av en tunnare olja.
På 90-talet köpte jag endast "Millers" - MCB-Larsson hade blivit återförsäljare i Sverige.
Kan bara säga en fantastisk olja i många avseenden.
För övrigt den enda olja med garantier samt kunde få en gratis oljeanalys / år.
I analysen kunde man se hur mycket "smörjverkan" som fanns kvar eller om det fanns metaller i oljan.
Att sedan oljan var billig (i förhållande till många andra märken) tyckte jag inte var en nackdel.
Att jag (nästan) slutat med den oljan, är att frakten på några liter, blir nästan lika mycket som priset på oljan. (och att köpa ett fat - kändes också lite avancerat)
I Ryssland finns en "super olja" som aldrig importerats till Sverige (mig veterligen) - kom inte ihåg namnet på direkten.
Har en bonde i närheten som producerar el från ladugården. Motorn hinner gå många timmar / år.
När de fick tag på "superoljan" blev slitaget av motorn betydligt mindre. (slitaget mäts med jämna mellanrum)
Förmodligen är det så att alla oljor har mer eller mindre samma grund.
Sedan kompletterar alla fabrikanter sina egna tillsatser för att få de egenskaper som önskas.
När oljan används, försvinner tillsatserna och till slut finns bara "grundoljan" kvar.
För 40-50år sedan skulle jag säga att motorskölj var en bra metod vid oljebyte.
Men idag känner jag mig tveksam om det momentet tillför något.
Används fortfarande mineralolja skulle jag säga "Ja"
Delsyntet "kanske"
Helsyntet "Nej"
Används motorskölj - hur mycket "motorskölj" finns kvar i motorn?
Är motorskölj bättre än gammal olja?
(men det är min känsla - just nu)