- fre 08 dec 2023, 18:54
#1563587
Märkte att termostaten i vår bil var kass i höstas när första kylan kom o sambon "höll på att frysa ihjäl" ;) på väg till jobbet. Fö samma årsmodell och motor fast en V70. När jag kollade med icarsoft kom kylvtempen bara upp till max 48 grader och med dieselvärmaren till ca 58 grader. Fick endast värme in till kupen om man körde värmen "manuellt" med exv utvalt mittre knappen och fläkten manuellt uppvriden.
När jag gick in på en lokal Volvo verkstad tittade meken på mig och hånlog; - Jaså, du har DEN motorn!"
Termostathuset ligger på strax runt 2000:- och vad jag hört köper man original för man vill inte snåla och göra det jobbet igen....
Sitter snett i bakkant av motorn på förarsidan, inte lättåtkomligt direkt.
Kommer ihåg när jag bytte på min 740, tog 15min , 90:-...
6100:- kom jag undan med, mekar normalt det mesta själv förutom kamremmar, men utomhus i höststormar o redigt skitjobb, nej tack.
En packning/tätning som kalvar in i termostathuset och förhindrar termostaten från att stänga, standardfel enl mekanikern.
Om du ska göra det själv så är nog en utskrift från Vida med arbetsbeskrivningen väldigt användbar.
Körde fö i ett par veckor såhär innan "kylvattensystem service erfordras" kom in.