Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Termostaten är ett arbete från helvetet att byta. Så det kostar en hel del överallt.

Var bor du. Jag bor i södra Sverige och använder bränslevärmaren ytterst sällan. Är det inte kallare än -10 går det rätt ok utan. Beror mycket på hur mycket man gasar också hur mycket värme motorn ger.
av Desmodue
Vår förra bil var av samma modell som din och utan värme.

Verkstaden nollade felkoder efter att ha konstaterat att det var en tempgivare mellan torpedväggen och motorn som var dålig. Det fungerade men blev aldrig riktigt bra.
Givaren kostade inte mycket med det är mycket att riva för att komma åt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade kylvattentemperaturen idag igen. Gör det ibland för att se att det fungerar som det ska.
+5°C ute, ingen förvärmning.
Först kör jag 2 km innanför 50-skyltarna. Då hade motorn nått 40°C. Värmaren startade inte på automatik - det var inte kallt nog ute för det.
Sedan är det 4 km på landsväg, 90 km/h. Efter det var temperaturen 60°C.
Där börjar motorvägen, med ca 115 km/h. Efter totalt 18 km nåddes temperaturen där termostaten öppnar. Då visar den runt 94°C. När termostaten öppnar sjunker temperaturen till ungefär 88°C. Där ligger den vid all normal körning. Det är bara när jag drar husvagn på sommaren som den går varmare än så.

Men utan att värmaren hjälper till tar det alltså hela 18 km innan motorn nått arbetstemperatur på kylvattnet. Oljan brukar ta ännu längre tid i motorerna. I början på 90-talet, när jag hade en bensinare med rödblocksmotor, hade jag oljetrycksmätare i den. Där kunde jag se att på vintern tog det 30 km innan oljetrycket var normalt. Innan dess var oljan tjockare än normalt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Som jämförelse provade jag idag. 3°C utomhus, men med 15 minuter förvärmning före start. Dessutom med 350 kg släp bakom, dock utan kapell.

Då öppnade termostaten redan efter 10 km. Vid start var vattnet 30°C varmare än utan förvärmning. Å andra sidan blev farten på motorvägen aldrig högre än längs landsvägen. Någorlunda laglig...
av Sokton
Även jag har problem med värmen i min V70 2.4d 2010. Har bytt värmepaket och termostat och vips så började dieselvärmaren fungera. Det tråkiga är dock att utan dieselvärmare blåser det bara kalluft om jag står på tomgång men varvar jag till 2000 varv kommer varmluft. Bilen är ordentligt varmkörd.

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]