Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
rosefors skrev: tis 28 nov 2023, 20:31
Dessutom, Carsten på Dyhrs Garage som vid det här laget borde va en rätt etablerad VolvoYoutuber har nyligen i en video sagt att han inte får köra i Danmark med sin "Räkan" , dvs hans V70II Diesel. Och han bor inte mer än 20 minuter från bron och är själv dansk så han om någon borde ju veta.
Carsten har samma årsmodell som min så den har Euro4 , då förstår man att den inte får komma in i Denmark
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu är det inte "komma in i Danmark" det handlar om, utan komma in i miljözoner i innerstadsdelarna i Danmarks fem största städer (eller egentligen fyra, för vi svenskar brukar inte se någon skillnad på Köpenhamn och Fredriksberg - de zonerna hänger dessutom ihop). Exempelvis omfattas Öresundsbron, anslutande E20 samt området närmast flygplatsen inte av det här påbudet. Inte heller genomfarten till Limfjordsbron i Aalborg.
Dessutom är kraven inte Euro 6, utan (än så länge) Euro 5 eller partikelfilter.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
Här kan man inte köra med sin Dieselbil.

Fråga: Vad finns det att göra i Danmark som är så kul om man inte kan köra någonstans i Köpenhamn?
Bilagor
Screenshot_20231128-230212_Chrome.jpg
Screenshot_20231128-230212_Chrome.jpg (716.75 KiB) Visad 433 gånger
av rosefors
Verkar iallafall va så att Euro5 diesel är godkänd om man registrerar den i förväg.

När blev D5 Euro5?
av rosefors
Man får dessutom äran att fortfarande betala 4 kr mer per liter drivmedel.
Betala dubbelt så hög skatt
Reparera EGR-ventiler för 15000kr
Köpa spridare för 5000kr styck
Byta dubbelmassehjul dubbelt så ofta
Dras med Igensatta partikelfilter
Betala 20.000 kr för en dieselpump.

Eller så kan man slippa allting genom att köpa en bensinare.
Användarvisningsbild
av apersson850
rosefors skrev:Här kan man inte köra med sin Dieselbil.

Fråga: Vad finns det att göra i Danmark som är så kul om man inte kan köra någonstans i Köpenhamn?
Nja, det är ju bara rätt gamla dieselbilar som inte har tillträde. Men oavsett går det bra att köra till flygplatsen och dessutom ta en sväng runt Bottleshop. Vilket är dit jag oftast kör.

Jag har provat att registrera min bil nu. Ska bli intressant att se om det går igenom. Miljöklassningen ska framgå på bifogat dokument, men det gör den inte på mitt registreringsbevis. Jag har bara originalet, så jag vet inte om det står angivet om jag beställer ett nyare. Däremot står det om jag slår upp bilen i fordonsregistret på nätet.

Sen finns det olika uppgifter om ifall danskarna har tillgång till det svenska bilregistret eller ej. Det finns även olika uppgifter om från vilket datum som bilen inte behöver registreras, fast det förutsätter ju att de faktiskt har tillgång till registret.

Från årsmodell 2011 blev dieslarna D3 och D5 Euro 5.
Användarvisningsbild
av apersson850
rosefors skrev:Eller så kan man slippa allting genom att köpa en bensinare.
Nu är det ju inte så att bensinare alltid är fria från reparationsbehov heller.
Lägre förbrukning, mindre koldioxidutsläpp (skulle "rädda världen" en gång i tiden) och vanligtvis längre livslängd brukar följa med dieselmotorerna.
av klacken
rosefors skrev: tis 28 nov 2023, 23:10 Man får dessutom äran att fortfarande betala 4 kr mer per liter drivmedel.
Betala dubbelt så hög skatt
Reparera EGR-ventiler för 15000kr
Köpa spridare för 5000kr styck
Byta dubbelmassehjul dubbelt så ofta
Dras med Igensatta partikelfilter
Betala 20.000 kr för en dieselpump.

Eller så kan man slippa allting genom att köpa en bensinare.
Har 3 dieselvolvo i hushållet just nu,mindre förbrukning betalar skatten och inte råkat ut för något av problemen du listat. Har tilläggsvärmare som krav så därför kör vi diesel.
av rosefors
Bensinare är såklart inte fria från reparationer, men för dom årsmodeller vi diskuterar med undantag för VEA så har dom inte dom listade reparationspunkterna eller kostnadsposterna som mer eller mindre alla dieslar drabbas av minst en gång. Dieslar sliter hårdare på grejerna. Kompressionsförhållandet är mycket högre. Förbränningsförloppet är mycket brutalare. Allting ryster och skakar mycket mer. Det var bara för nån dag sen vi exempelvid konstatera i en annan tråd att frihjulet förmodligen tar slut snabbare på diesel.

EGR
DPF
Högtrycksspridare
Högtryckspump
Dubbelmassesvänghjul

Allting är exlusivt dieselrelaterade problem med en prislapp på i runda slängar 20kkr att åtgärda per fel.

Mindre koldioxidutsläpp visst, men samtidigt många gånger mer miljöfarligt vilket är grundorsaken till varför Euro4 diesel är bannlysta i miljözonerna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]