Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
Hej, är i färd att byta bromsbelägg på min V70 -01. Är det något särskilt man behöver tänka på? Krävs några särskilda/specialverktyg? Alla tips och trix är välkomna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Hej, är i färd att byta bromsbelägg på min V70 -01. Är det något särskilt man behöver tänka på? Krävs några särskilda/specialverktyg? Alla tips och trix är välkomna.
inget special alls, går åt en vanlig 7mm insex
av Jaco
Tackar för det!
av Spunk
Hur har det gått?
Funderar på att göra detta på en V70XC - 02:a.

Några tips å trix du vill dela med dig, för jag har endast bytt på en hoj tidigare....

.sPunk
av Jaco
Spunk skrev:Hur har det gått?
Funderar på att göra detta på en V70XC - 02:a.

Några tips å trix du vill dela med dig, för jag har endast bytt på en hoj tidigare....

.sPunk
Hallå, det var simpelt... Man börjar med att sprätta bort metall-klamrarna som håller fast det yttre belägget. Sedan sitter insex-skruvarna (2st på varje sida) dolda under 2 små plastlock/skyddshöljen) När dessa är loss är det bara att plocka bort beläggen - sedan trycka tillbaka kolven i bromscylindern. Montera sedan tillbaka allting i som det satt innan.
av Spunk
Tackar !

Det var där jag var å fippla men snava på 7mm insex bakom plastplupparna.
Var det likadant bak?
av Jaco
Spunk skrev:Tackar !

Det var där jag var å fippla men snava på 7mm insex bakom plastplupparna.
Var det likadant bak?
Jag har inte bytt bak, men det lär inte vara någon större skillnad.
av nevyn
Bak har du ju handbromsbackarna, så tänk på att inte ha handbromsen i när du ska ta loss skivorna... :D

De sitter ju på insidan av skivan som en bromstrumma ungefär.

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]

v70 2.4 140hk 2005,32000mil Allt ovan är ori[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]