NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kankonkan
Har fortfarande startproblem på min V50 2.0d 2005, tänder bara till och flera försök krävs innan den hoppar igång, anar att lätt gaspådrag underlättar.
Har sprillans batteri, och ny startmotor, generator laddar 14,7V med motor igång samt laddar över 70A(mätt med likströmstång)
Icarsoft visar att spänningen blir galet låg vid startförsöken, så låg som 7,5V
Jag får självklart felkoder på en del saker vid startförsöken, bla på srs och ABS, men dom försvinner direkt bilen startat

Har alltså misstanke om att den otroligt låga spänningen orsakar startproblemen, men frågan är vad tusan som genererar den låga spänningen då batteri och startmotor är nya och generator verkar till synes frisk?
av kvillebäck
Jag tror också att det är den låga spänningen i startögonblicket som är problemet.
Kan vara någon batterikabel. Följ dom och dra kraftigt i dom så de inte ärgat av invändigt. Kolla så ingen har svullnat.

Jordningen av motor misstänker jag att du kollat.
av kankonkan
kvillebäck skrev:Jag tror också att det är den låga spänningen i startögonblicket som är problemet.
Kan vara någon batterikabel. Följ dom och dra kraftigt i dom så de inte ärgat av invändigt. Kolla så ingen har svullnat.

Jordningen av motor misstänker jag att du kollat.
Jag har faktiskt inte kollat annat än jordpunkterna på vänster fjädertorn.
Som jag fattar det är det gemensam kabel till startmotor och generator, och att den innehåller en säkring?
Man kanske skall ta och dra nya separata 50mm2 kablar till dessa två synnerligen viktiga apparaterna, samt att komplettera med extra jordkabel mellan motor och batteri, så får det bli
till att börja med 👍
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??