Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som ämnet säger jag har en 740GL 87 med B30F motor, det är så att jag har ett problem med mina bakbromsar, så här ligger det till när jag bromsar i låga farter så skrapar och låter det som f*n men inte när jag kör över 70 och bromsar då hörs inget. har lokaliserat felet till vänster bak, tänkte mest på att det kunde vara bromsbeläggen som är slut alltså så att det blir plåt mot plåt, är det någon här som har någon annan ide? jag tar emot alla tips funderade på om jag skulle plocka loss bakhjulet i helgen och kolla beläggen. eller ska man smörja oket och hoppas på att det räcker? men i och med att det skrapar och låter när jag bromsar, så bör det väl ändå vara beläggen eller? för om jag inte bromsar och bara kör bilen normalt så märks ingentiv av att den bromsen skulle ligga på för bilen rullar lätt och den går även att putta utan problem, så det lutar väl åt att byta belägg eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
av #27
Troligtviss så är beläggen slut och är de järn mot järn så är säkert skiva/skivorna också dåliga..
Användarvisningsbild
av andreas88
Okej tackar för snabbt svar, men skivorna är bytta för en tag sen och då var beläggen inte alls slut alltså det var bra mycket kvar av dom. men jag får väl lyfta bilen och kolla beläggen eller vad tycker du?
Användarvisningsbild
av #27
andreas88 skrev:Okej tackar för snabbt svar, men skivorna är bytta för en tag sen och då var beläggen inte alls slut alltså det var bra mycket kvar av dom. men jag får väl lyfta bilen och kolla beläggen eller vad tycker du?
Ja de tycker jag för de kan vara en kolv som sitter fast och då sliter de mer på den andra klossen..
av volvojohan
Hehe ja det är dina bromsar som är slut bak... Har du kört länge med detta så är dina skivor åt helvette också... Kolla om ytan på bromsskivan fortfarande är "slät" annars behövs dem också bytas. När du byter så byt på båda sidor. Lycka till. MVH Johan.
Användarvisningsbild
av andreas88
plockade idag loss båda bakhjulen och kollade båda sidorna det var beläggen som var helt slut, men så här var det vänster bak såg okej mycket kvar av beläggen och båda lika slitna och båda kolvarna rör sig så inga problem där. men på höger bak var ena belägget helt slut medans andra hade en hel del kvar och då trodde jag direkt att ena kolven satt fast men det visade sig att båda kolvarna rörde sig utan problem. så nu är min fråga hur kan det belägget som sitter närmast fälgen vara helt slut medans det inre har en hel del kvar, och båda kolvarna rör sig hela vägen in och ut, utan problem?
Användarvisningsbild
av #27
Hur var de med beläggen var dom fast rostade eller satt dom löst??
Användarvisningsbild
av andreas88
beläggen i båda oken satt löst det gick att plocka ur dom ur oken utan problem. så jag funderade på om att beläggen kanske helt enkelt har spruckit och ramlat bort?
Användarvisningsbild
av andreas88
någon som har nåt förslag på vad som kan ha gjort att ena belägget är helt slut medans det andra finns kvar av? båda beläggen gick att få loss utan problem och båda kolvarna rör sig utan problem både in och ut..
av volvojohan
andreas88 skrev:någon som har nåt förslag på vad som kan ha gjort att ena belägget är helt slut medans det andra finns kvar av? båda beläggen gick att få loss utan problem och båda kolvarna rör sig utan problem både in och ut..

Ja en teori är ju att shommen som hade bilen innan dig eller så bytt ena belägget bara.

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]