Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grix
Hej,
Jag har en XC70 med automatisk baklucka som är ohyggligt trött. Den faller alltid ned en bit och när det är kallt håller den sig inte uppe alls.

Jag köpte en ny som jag trodde skulle passa men den har fel fästen, som i o f s går att flytta. När jag testade att flytta fästena och sätta den på plats så går det inte att stänga luckan då slaglängden verkar för kort. När jag kollar orginaldelsnummer så ser det ut som att slaglängden är 88mm på utbytesfjädrarna men den som sitter i bilen nu är närmare 100mm.

Den jag köpt:
https://www.autodoc.se/ridex/13641216

Originaldelen är märkt med 31335795

Jag känner inte att jag hittar rätt fjäder, är det någon som kan guida mig så vore jag jättetacksam!
av Grix
Jo, jag hittade några till men har svårt att hitta rätt känner jag eftersom det står 88mm på flera stycken och någon enstaka som är längre. Tänker om någon har något tips så slipper jag köpa fel igen :)
av UnleashFusion
Grix skrev: mån 27 nov 2023, 19:37 Hej,
Jag har en XC70 med automatisk baklucka som är ohyggligt trött. Den faller alltid ned en bit och när det är kallt håller den sig inte uppe alls.

Jag köpte en ny som jag trodde skulle passa men den har fel fästen, som i o f s går att flytta. När jag testade att flytta fästena och sätta den på plats så går det inte att stänga luckan då slaglängden verkar för kort. När jag kollar orginaldelsnummer så ser det ut som att slaglängden är 88mm på utbytesfjädrarna men den som sitter i bilen nu är närmare 100mm.

Den jag köpt:
https://www.autodoc.se/ridex/13641216

Originaldelen är märkt med 31335795

Jag känner inte att jag hittar rätt fjäder, är det någon som kan guida mig så vore jag jättetacksam!
fanns en tidigare tråd angående detta: viewtopic.php?f=56&t=99988&hilit=gasfj% ... r&start=30

"jag hade sagt att du ska ha 1st 31217640 och 1st 31690441. Då 31335795 inte är för svenska marknaden."
Då jag gissar du inte behöver byta den "stora med 1350nm(31217640)(höger) ---- vänster(31690441) https://www.trodo.se/gasfjader-bagageut ... rs-8195841
av Gabriel
Det finns många olika varianter på den här lösningen.
Beroende på modell och årsmodell kan det vara med eller utan elektrisk öppning.
Vissa med elektrisk öppning (tidiga?) har två likadana gasfjädrar, vissa (sena?) har olika på höger och vänster sida.
Vissa (både elektriska och manuella) har gasfjädrar utrustade med en extra fjäder utvändigt på gasfjädern.
Sen finns det tydligen olika slaglängd oxå som grädde på moset.
Senast redigerad av 1 Gabriel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eldriven öppning finns både direkt elektrisk (senare utförande) och elhydrauliskt (tidigare variant). De har ju säkert olika fjädrar också.

Du kan inte återanvända batteriet tex i[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]