Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1562162
Steffe3 skrev: sön 26 nov 2023, 16:16
rosefors skrev: sön 26 nov 2023, 16:11 Utan att dra i några slutsatser kan man konstatera att varenda V70II med LGFtriangel bak har en facelift-front.
Tänkte skriva nåt liknande, men höll tillbaka :oops:
Ja det var nog ett smartare beslut än mitt.
av rosefors
#1562244
Volvobengtinge skrev: mån 20 nov 2023, 11:33 ....

Orsaken är att Volvo valt en kolvdesign av lågfriktionstyp, med en oljering som har aldels för små oljekanaler för att inte bli igensatt. Det innebär att motorn inte kan skrapa tillbaka olja som hamnar på cylinderväggarna när dessa successivt blir igensatta. Det blir alltså inget haveri, bara en oljekonsumtion nästan lika hög som för drivlemdlet.

Andra halvan 2016 ändrade man design på oljeringarna, men det kräver andra kolvar.

av rosefors
#1562245
Tillägg. Väldigt få V70 T5 är VEA. De flesta är Ford Ecoboost. Ett fåtal V70 T5 2014 i omlopp är VEA. Allt innan 2014 är Ford. Allt från 2015 och 2016 är VEA om det inte är Amerika import eller AWD. Då är det 5 cyl, dvs i praktiken 2.5T.

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]