Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Blev att beställa en ny generator.

Upptäckte att multiremmens spännrulle glappar en del, känns glapp även med remmen spänd.

Hur byter man spännrullen, kommer man åt att skruva allting uppifrån eller måste bilen upp på billyften ?
Bör en ny multirem monteras samtidigt ?

Kollar på reservdelar.
Ska rullen ha slät yta eller ska det vara ribbor ?
De spännrullar som finns har inga ribbor, min rulle har ribbor i ytan där remmen går ?

Lägger in bild.
Bilagor
20231126_135719.jpg
20231126_135719.jpg (1.12 MiB) Visad 288 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Blir en ny rem samtidigt.

Spännrullen finns som enbart hjulet och komplett spännare.
Räcker det att byta enbart hjulet eller bör hela spännaren bytas ?

Sitter ett plastlock i mitten, kanske finns en skruv bakom locket.
av rosefors
Är det nån prisskillnad värt besväret ens? Jag är även lite osäker på om hjulet går att skruva av på alla. Jag brukar köpa och byta hela.

Kollade precis och dom som säljer lösa hjul är ju marken man är rätt tveksam till.

En INA (som volvo har original) ligger på drygt 600 plus frakf på autodoc.

Priserna har stuckit rejält sista tiden. Tror jag gav 400 för en INA så sent som i somras.
Tja, jag var med om ett riktigt generator ras på min V70 - 02
Jag rengjorde runt servo burken och nedanför med brake cleaner inför besiktning, frihjulet fick nog en dusch med😊😊 då kom ett liknande ljud som du beskriver, körde 1-1/2 mil till besiktning, fick 4 tvåor, en fredag 20 i fem, borde varit 10, då bakvagnen behöver ombussas och lite till i framvagnen, som hon glömde skriva upp, iaf. Så körde jag 2 mil till, sen small det frihjulet låste sej och generator axeln rök av.
Bilen har gått 39000 mil, sökte på bildelsbasen och hittade en som var utbytt och renoverad för 1250 spänn med 3 eller om det var 6 mån. garanti på Kungsbacka bildemotering. Hitta en sådan, det stod i beskrivningen att den var utbytt.
Kapar din tråd lite här🤗🤗 jag tänker köpa en V70 -16 nu, om någon här vet varför Vea motorer rasar? Har en tråd om det. Sök på T2,5 vs T5 se min fråga och se vad jag fått för svar av bland andra rosefors, Tack på förhand.
Mvh VolvoBengtinge
av rosefors
Volvobengtinge skrev: mån 27 nov 2023, 08:21 ...🤗🤗 jag tänker köpa en V70 -16 nu, om någon här vet varför Vea motorer rasar? Har en tråd om det. Sök på T2,5 vs T5 se min fråga och se vad jag fått för svar av bland andra rosefors, Tack på förhand.
Mvh VolvoBengtinge
Kolla i din gamla tråd för svar.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]