Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorlampan tändes ikväll. Tyvärr har jag inte någon fungerande Vida för tillfället, men en generisk läsare gav felkod: P2101 Throttle actuator control (TAC)- Range/performance problem.

När man trycker tändningen till läge 2(utan starta maskinen) så rasslar det rejält från spjälhuset som att ett drev har gett upp.

Någon som varit ute för detta och vet vilka delar som behöver bytas?
Andra fabrikat verkar ha rep-sats (antagligen lösa drev) men har inte hittat något till denna (ännu).
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
För den som snubblar på den här tråden i framtiden:
Det var som misstänkt driften till spjällhuset som gett upp, tydligen ett inte helt ovanligt problem då en allbilsverkstad jag pratade med hade bytt flera.
Spjällhuset på min hette 31293930 . Enligt skroten och ersättningslistor skulle även 32202650 passa.
Handlade ett begagnat 32202650 som gått <7000 mil från en bil byggd 2021.
Innan byte så la jag nya spjället "vid sidan om" det gamla och kopplade in det, raderade felkod, startade motorn, gasade lite och såg så att det reglerade vilket det gjorde.
Ingen "ingiftning" behövs utan bara radering av felkod. Nu rullar det igen.

spjäll.png
spjäll.png (663.07 KiB) Visad 3704 gånger
@JonasDande,
Angående din fråga om gasspjäll i en annan tråd så kan du eventuellt ha nytta av info i denna.
Som du skrev i andra tråden så sitter de inre skruvarna lite tråkigt till, valde att lämna jobbet till en allbilsverkstad eftersom jag saknade lyft och varmt garage vid tillfället.
Hade du några andra felkoder? Mitt gasspjäll gnisslar med tändningen på men får P060662 plus några andra luddiga P060C larm. Och känns även lite glappig när man lossar egr röret och känner på den mekaniskt.
Som vida skriver: (Possible source
Sequential fault related to throttle. Therefore fault-trace for another diagnostic trouble code (DTC).
Poorly charged battery or corroded connecting wiring.
Damaged software in the engine control module (ECM).
Damaged engine control module (ECM). )

Mvh Mika
mikkell skrev:Hade du några andra felkoder?
Inte vad jag kommer ihåg. Både oljud och felkod pekade klockrent på kassa kugghjul i spjället.
@mikkell: Om gasspjället gnisslar så kan det behöva rengöras, men är det sönder så är det mer av ett rasslande/tickande läte (eftersom kugghjulen inuti förr var av plast och tappade tänderna så de griper tag men släpper sen och fjädrar tillbaka).
Jag hade inte några av dina felkoder/beskrivningar när mitt var sönder utan det var som Cotag beskrev. Mitt var tyvärr först smutsigt och gick sen sönder så fick ta ur två gånger på en månad vilket man helst inte gör i onödan för det sitter riktigt trångt till! Så om du ändå tänker ta loss gasspjället så passa på att byta till ett nyare begagnat som du kan rengöra innan, det kostar inte så mycket i förhållande till arbetet.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]