Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
lennarte skrev: tor 23 nov 2023, 16:44 Hämtade 2m³ huggen bok ved. Björk var slut sedan en tid. Pris? Hutlöst. 2400 kr (2 m³) är ändå billigare än andra här omkring.... 🤔😱
Ja ved är dyrt nu ,många passar på men tänk på att
En kubikmeter stjälpt mått motsvarar 15st 40l säckar. och då är det björkved :-)
Användarvisningsbild
av GustavE
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... marknaden/
En mycket märklig nyhet. Hade den inte kommit från Svenska kraftnät hade man trott att det inte var sant.
Någon i Finland har alltså lagt ett bud på att leverera 5700 MW alla fredagens timmar. Alltså utöver Finlands alla normala leveranser.
Ett kort pressmeddelande. Rekommenderas starkt, mycket intressant.

Det lite tragiska i det hela är att varken Svenska kraftnät eller dess motsvarigheter upptäckte det direkt. Hur kan man tro att Finland, på en enda dag, plötsligt inviger 6 st Harsprånget eller 4 st Oskarshamn 3 på ett bräde. Är handeln helt automatiserad utan att någon riktig (och kunnig) människa tittar på den.
Det ledde i alla fall till bra priser :-D . Finland har -57 öre under stor del av dagen. Även vi fick ganska bra priser.
Får se om dom tar igen det på lördagens priser på något sätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
leiwi skrev: tor 23 nov 2023, 17:04
lennarte skrev: tor 23 nov 2023, 16:44 Hämtade 2m³ huggen bok ved. Björk var slut sedan en tid. Pris? Hutlöst. 2400 kr (2 m³) är ändå billigare än andra här omkring.... 🤔😱
Ja ved är dyrt nu ,många passar på men tänk på att
En kubikmeter stjälpt mått motsvarar 15st 40l säckar. och då är det björkved :-)
Med dom priser vi har här (140 - 175 kr/säck) blir det dubbla priset för häften så mycket ved gämfört med att köpa i kubik
Eldade med bok i går kväll och i natt. Funkade bra, det "brann ut" bättre än björk trots större bitar. Fanns bara aska kvar, brukar bli lite kol kvar efter björk.
Användarvisningsbild
av frasse4
Vad väger en kubik då, 500 kg? 3 kWh per kg ger 0,8 kr/kWh, fast du har väl inte 100 % verkningsgrad i kaminen ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev: fre 24 nov 2023, 21:15 Vad väger en kubik då, 500 kg? 3 kWh per kg ger 0,8 kr/kWh, fast du har väl inte 100 % verkningsgrad i kaminen ;)
Joo, nästan i alla fall. 80% lovade dom mig när vi köpte den (40 år sedan). Det är en (typ) kakelugn med ett (med rökkanaler) värme magasin ovanpå en gjutjärnsugn. Fungerar kanon
IMG_20231125_120054.jpg
IMG_20231125_120054.jpg (1.8 MiB) Visad 286 gånger
Mina fötter kom visst också med 😁😁
Tror att en m³ väger 230 - 300 kg. Kollade det för länge (innan jag skaffade E kort) sedan för släpet får lasta 500 kg. Fast det går att lasta betydligt mer. Axeln är förstärkt och däcken är 8 pr
Användarvisningsbild
av GustavE
Imorgon 131 öre...
...en söndag
...bara ca 4 minusgrader
...SMHI har en gul varning för att det ska blåsa kuling i södra Östersjön

Oroande inför eventuella vindstilla arbetsdagar med 10 minusgrader.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, nu behöver de ta igen efter fredagens fadäs.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tillfälle för vissa att få bidrag för energieffektivisering av småhuset:

https://www.boverket.se/sv/bidrag--gara ... -i-smahus/

Om man tex byter från eluppvärmt eller gasuppvärmt till mer energieffektiv uppvärmning kan man få bidrag för materialet och ROT-avdrag för arbetet. Dessutom, om man gör detta energieffektiviseringsbyte så får man även bidrag för klimatskärmsåtgärder t ex tilläggsisolering och ändring till bättre fönster.

Själv hade jag gärna fått bidrag för fönsterbyte, men jag är tyvärr inte behörig att söka eftersom jag aldrig värmt huset med el eller gas.

Och det gäller heller inte sommarstugan, där jag hellre hade haft värmepump än direktverkande el…
Användarvisningsbild
av GustavE
SE3
189 öre imorgon. Många timmar över 2 kr. Några timmar närmare 3 kr.

Tur att det är novembers sista dag. 82 öre blev snittet i november.

Men bådar inte gott inför december med priser kring 2-3 kr redan, alltså 300-500% dyrare än ett normalt elpris.
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 279

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad