Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaguarlars153
Jag har provat att dra om kablarna vid startmotorn men det hjälper inte. Faktum är att bilen har en splitterny låda sedan 5 år sedan. Bytt på Volvo. Det jag inte begriper med detta är att när den väl startat kan man stänga av/starta hur många gånger som helst utan problem. Själva startproblem började för ett år sedan utan att någon rört eller pillat med bilen.
Användarvisningsbild
av Greffel
Spela in en film med ljud som visar problemet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tydligen beror felet på dålig kontakt(elektrisk) mellan motorblock och växellåda samt dålig jord som stör ut signalen från vevaxelgivaren.
Växellådan i videon har varit ur för tre år sedan och två bultar saknas mellan motor och växellåda plus korroderad jordkabel.
Det hettar till efter ca 15 minuter in i videon när han börjar hitta felet efter mycket resonerande(suck!). På engelska men man fattar vad han gör i stort iaf.

Se länk

/Hasse
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
av jaguarlars153
Jag är skeptisk till detta. Provat att separat jorda både motor och växellåda mot chassi. Ingen skillnad alls. Bilen har rullat 10.000milnvaea de flesta i Södra Spanien. Den har aldrig körts i regn. Finns ingen rost eller korrosion nånstans. Att det skulle bli dålig jord känns orimligt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det tycker amerikanen i videon också :-) men felet försvann!
Tydligen finns ett servicemeddelande(TSB) från Volvo avseende detta fel
/Hasse
av jaguarlars153
Kan vara värt ett försök även om jag inte tror på detta alls. Det kan likaväl ha varit en tillfällighet då felet kommer och går hela tiden. Har sett flera inlägg från USA där man t o m separerat motor och låda, rengjort och satt i nya bultar men med samma dåliga resultat
Användarvisningsbild
av Greffel
Som jag skrev ovan, mitt fel försvann när ny växellåda monterades, jag gjorde ytorna mellan motor och låda superrena
Användarvisningsbild
av Greffel
@jaguarlars153,
Är det en fråga till mig?
Jag har kvar bilen, allt fungerat hur fint som helst, startat direkt alltid.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27

Har problem med att bilen rycker när man k&o[…]

Jepp! Kollade överallt när jag kr&oum[…]

ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 7[…]

Jepp Skruvade åt samtliga fyra muttrar so[…]