Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1561858
Volvo V70 2.4 B5244S2, 140 hk, 2003.

Upptäckte ett ljud som jag inte hört förut.
Det knastrar/knackar från generatorn när motorn går på tomgång, slår på helljuset så slutar det att knacka.

Filmade med motorn på tomgång, men går inte att lägga in film här.

Laddningen är normal, 14.3 V

Vad är det som knastrar/knackar ?
Vågar man köra eller är det generatorbyte som behövs ?

Bilen har nyligen slagit över till 30000 mil.
Pendlar 20 mil/dag till jobbet.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
#1561864
Knacket kommer från främre delen av generatorn.
Hade misstanke om frihjul eller lager.

Ser ut som att frihjulet är mycket vanligt att det går sönder, inte bara på Volvo utan allmänt sett.

Är det generatorbyte som gäller eller är det lönt att byta frihjulet ?

Frihjul + verktyg (649 kr + 849 kr), en ny generator 2999 kr, hos VParts.
Laddningsregulator om den behöver bytas, 399 kr.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
#1561879
Det ser ut som att den har ett frihjul, tog loss plastlocket från remskivan och det syns splines där.
Fungerar det med generator från en 01, utan frihjul ?

Skulle vara ett problem mindre utan frihjul.

Mätte bara snabbt på tomgången fick då 14.3 V, men har märkt vid två tillfällen under körning att instrumentbelysningen lyste svagare, en stund senare lyste det som det ska igen.
Bilagor
20231123_171720.jpg
20231123_171720.jpg (1.73 MiB) Visad 785 gånger
av rosefors
#1561882
Det stämmer. Det är ett frihjul.

Utan att veta säkert tror jag att frihjul är viktigt på en diesel eftersom det är mycket större variationer i hastigheten på veven under en rotation. Jag har iallafall ingen på min 01a och har inte haft under alla dom år som jag haft den.

Måste samtidigt påpeka att man ska inte använda torx för att hålla emot inre axel utan det måste va XZN. Använder man Torx och drar enligt moment är det nästan helt säkert att man drar runt bitset i hålet.

En annan viktig sak är att voltregulatorn på facelift 05- framåt är annan än för dom tidiga modellerna 00-04 då den förstnämnda är övervakad. De tidigare är enklare och betydligt billigare.

Dom passar inte vise versa, så viktigt att det blir rätt.
#1561893
Frågan är då, byta enbart frihjulet eller byta generator till en ny Bosch ?

Bilen har gått 30000 mil.

Måste nog få av remmen från generatorn för att kunna kontrollera skicket på generatorn (frihjul, lagerljud, glapp, mm)
Sedan utgå därifrån om det blir en ny generator eller om det räcker med ett nytt frihjul.

Frihjulets funktion verkar vara enkelt att testa utan att ta loss remmen, bara att försöka vrida generatorns axel, går den runt åt ena hållet men stoppar åt andra så fungerar frihjulet.

Men mycket tyder på att något är trasigt eller håller på att gå sönder, det skramlade och lät riktigt illa ett tag.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1561895
Om generatorn inte blivit utbytt tidigare, så köp en ny generator! Enligt min egen erfarenhet så är kolen, släpringar och lager slut vid 30000 mil. Tidigare köpte jag begagnade som gått ca 15000 mil, men det verkar inte möjligt längre, nu är de uppe i 28000 mil och då är det ju ingen ide.
/Hasse
#1561916
Testade snurra på frihjulet, den går fritt åt ena hållet, men det känns att det hackar lite.
Använde 10 mm splines bits och en 10 mm blocknyckel.

Försöker tyda typskylten på generatorn:

867 64 98
0 124 525 029
BOSCH 14V 75-140A

140A generator är till V70 från tillverkningsår 2004-08, min har tillverkningsår 2002-08

Vilken ska man välja, 120A eller 140A ?
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]