Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Första inlägget på detta forum.
Verkar finnas massvis av info här men inget som har hjälp detta problem.

Bil:
Volvo V70 -01 2,3T
B5234 T3

Problem:
#Bilen startar bara ibland.
#Varvräknaren hoppar när startmotorn går.

Konstaterat:
Felkod på vevaxelgivaren.
Det går att bogsera igång bilen utan att varvmätaren hoppar.
Kopplar man förbi tändlåset och drar startmotorn manuellt med matning ute i motorrummet så hoppar varvmätaren fortfarande.

Det som är bytt och testat med:
Nytt batteri
Svänghjul (begagnat)
Vevaxelgivare
Omdraget nytt kablage som inte går nära startmotorn
Kamaxelgivare
Omdraget nytt kablage som inte går nära startmotorn
Startmotor
Ny original programvara från Volvo
Bränslepump bytt
Tankgivare bytt
Tändspolar bytta till andra begagnade som fungerat i bilen de satt i innan.
Jordpunkter kontrollerade
Extra jord kopplat runt på olika ställen Batteri-kaross-motor-låda etc
Rengjort mellan startmotor och fäste.

Jag har säkert missat att skriva allt som är gjort men alla förslag är välkomna.
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 bilfemman, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror du har en 2.4t?
Är det automat?
Det är nog ett typfel på motorn, leta startproblem på 2.5T och du får flera trådar med hoppande varvräknare. Jag har inte set någon entydig universallösning för problemet.
Att varvräknaren hoppar lite är nog inget att bry sig om

Byt eller kolla tankgivaren som sitter under vänstra baksätet, glapp i kablar eller fel på potentiometern i denna kan orsaka utebliven soppa. Har bytt den en gång i tiden på min dåvarande 01'a, var lite dyr att köpa ny men sånt är livet.
greeeken skrev:O hur mår ditt batteri?
Ett begagnat batteri sattes i först utan resultat. Senare köptes ett nytt batteri för att utesluta det som felkälla men också det utan resultat. Glömde skriva med batteriet innan.
johnnype skrev:Att varvräknaren hoppar lite är nog inget att bry sig om

Byt eller kolla tankgivaren som sitter under vänstra baksätet, glapp i kablar eller fel på potentiometern i denna kan orsaka utebliven soppa. Har bytt den en gång i tiden på min dåvarande 01'a, var lite dyr att köpa ny men sånt är livet.
Tankgivaren är bytt och bränsletryck finns även med den hoppande varvmätaren vid startögonblicket. Glömde skriva med det innan.
valln skrev:Jag tror du har en 2.4t?
Är det automat?
Det är nog ett typfel på motorn, leta startproblem på 2.5T och du får flera trådar med hoppande varvräknare. Jag har inte set någon entydig universallösning för problemet.
B5"23"4 T3 står väl för 2,3L ? 2319cc?
Det är en manuell.
Jag har letat länge och väl på forumet och testat de saker jag hittat på forumet som även är listade ovan.

Jag letar dagligen och skruvar med den nästintill varje dag utan resultat.

Har ni något länktips på vad andra har gjort så länka på bara.

All hjälp uppskattas.

Mvh
Hur har det gått?

Jag har liknande problem jag inte blir klok på. V70 2012 automat.

Felkod ECM-P072800 ibland TCM-P072500 varvtal ingångskrets intermittent. Kontakt, givare och kablar kontrollerade/bytta.

Ibland har jag inget varvtal på varvräknaren efter motorn startat samt att den är svårstartad. Ibland dör motorn under körning (Micro stop) blinkar till i instrumenthuset, jobbigt när det händer i en korsning/rondell. Vid ett tillfälle dog bilen helt och bärgades. Problemet har eskalerat under tre års tid och var ibland svårstartad vintertid för att helt försvinna på sommaren. Nu i somras var den alltid svårstartad och motorn går oftast med sänkt motoreffekt. Tidigare försvann dessa problem en längre tid efter en motortvätt.

När bilen startar normalt utan motorlampa tänd/sänkt motoreffekt (detta händer efter fem felfria startförsök eller efter nollställningssignal av felkoder). Då går bilen perfekt när inga felkoder finns lagrade men det börjar bli ovanligt nu mer.

Ibland när jag sätter tändningen i läge 2 så kör bilen någon form av test. Det klickar och låter en massa från bilen. Gasspjäll och elektriska handbromsen låter också. När bilen sedan är klar så finns det en massa andra felkoder aktiverade.

Vad tror ni?
Samma här. C70 T5 2000. Bytt det mesta utan spjällhus o ch ECM. Det enda jag märkt är att dom det är torrt och varmt ute är det aldrig några problem. Kyla, fukt så börjar den krångla direkt. Efter den så småningom startat kan man stänga av och dra igång 40 gånger utan problem. Krånglar heller aldrig när den väl startat. Haft ECM på kontroll för dåliga lödningar etc men de kunde inte hitta något.
Man blir lätt tokig ....

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]