Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Se bild. Vad tjänar dessa för syfte, kan jag ta bort dom? På vissa av mina däck sitter 2 st per hjul. Vissa hjul har 1 och andra inga.

Behöver jag dessa och hur tar jag bort dom? Vad betyder numrena och bokstäverna på dom? Dessa är 16 tums hjul.

Bild
Senast redigerad av 1 koolizz, redigerad totalt 0 gånger.
klacken skrev:Är ju balanseringsvikter,ta inte bort dom. 15 och 35 gram
VIlket syfte tjänar dom om det är olika många vikter per hjul och när jag inte har någon aning om vilket hjul som är fram eller bak? När jag sätter på dessa vet jag ju inte om "balanseringen" av dessa är tänkt för fram bak eller höger eller vänster?
koolizz skrev:
matsén skrev:Det är balanseringsvikter, och de måste sitta där för att du inte ska få vibrationer vid färd!
Jasså? Varför har andra hjul jag har inte dessa då? Kan man inte sätta dom på insidan så de inte syns? Tycker de är otroligt fula.
Alla hjul "ska ha" såna vikter.
Om du inte har det så att något fel.
Finns andra typer av vikter som sitter "klistrade" som inte syns lika väl.

Men ta inte bort dom i alla fall

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

Visst kan du ta bort dessa balanseringsvikter och prova hur det blir utan dem! Fast du får räkna med att du kommer att få vibrationer i bilen/ratten när du kör litet fortare. Kanske 80 km/tim och över.
Har du 15 grams vikt(er) på ett hjul är det inte säkert att du kommer att märka vibrationerna men 35 gram är så mycket att du säkert kommer att märka det. Speciellt på framhjulen.

Risken du tar om du tar bort vikterna är att du måste åka tillbaks till en däcksfirma och be dom balansera dina hjul igen (dvs sätta dit vikterna igen) till en kostnad av minst 400 kr och uppåt.

Du kan också fråga dem om det går att sätta dit andra vikter som du kanske tycker är "snyggare". https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000043256

Det finns även en lösning som kan fungera bra där du bara sätter vikterna på hjulets insida. Då gör du bara en statisk balansering av hjulen och inte en dynamisk balansering. Detta sätt att balansera gör jag alltid för att det är ganska lätt att göra hemma i sitt garage utan speciella maskiner. Har du tur (vilket jag hittills alltid haft) får du hjul som inte vibrerar så att du känner det. Jag har testat att köra upp till 250 km/tim med sådana hjul jag har balanserat själv och det har fungerat bra. Jag skulle gissa att ju bredare hjulen är desto svårare är det att få en sådan balansering att fungera. Bilen jag körde så fort med hade 235 breda däck fram och 265 breda däck bak.

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]