Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här fästet har typ gått av eller aldrig funnits på flera år. Så nån har fyllt i hålet på ca 1x1cm med silicon. Troligtvis hände nått när jag tog bort det. Så nu tänker ja gom man ska försöka limma dit nån plastbit om det kan täta tills jag får hem ett nytt rör.

Nu verkar det finnas både, plast, silicon och metall rör, vilket bör man köpa?

Generatorn börjar med tydligen låta, så det skulle gå på 9500kr på mekonomen.
Bilagor
Screenshot 2023-11-17 at 17-25-27 Laddluft _ Intercoolerrör_Slang till VOLVO V70 -2009 W902800.png
Screenshot 2023-11-17 at 17-25-27 Laddluft _ Intercoolerrör_Slang till VOLVO V70 -2009 W902800.png (594.65 KiB) Visad 349 gånger
Du kan inte ha en slang i silikon som är så lång. Köp en likadan i plast.

Vad är det som låter med generatorn egentligen? Ska väldigt mycket till för att dessa ska börja låta. Hur vet du att det är den? Hur långt har bilen gått?
Screenshot_20231117-195749.jpg
Screenshot_20231117-195749.jpg (632.45 KiB) Visad 338 gånger
En på Mekonomen säger att den låter och att det är ett vanligt fel? Det låter rätt så suspekt i mina öron. Exakt vad är det som låter undrar jag? Hur låter det? Vart kommer det ifrån? Tycker du själv att den låter?

Har själv aldrig hört en generator låta. Normalt är det remhjulet och slirskorna/kolen som sitter ihop med regulatorn som blir dåligt. Kostar drygt 500kr styck.

Insugsröret går inte sönder om det inte är så att någon tagit sönder det pga ovarsamhet. Kan inte kosta mer än ett par hundra på bildelsbasen, men om du tycker det är värt att lägga 2000 extra för ett som blänker är ju upp till dig.
Jag tkr själv det är kupefläken som låter. men det har den gjort flera år nu. så när det är kallt så brukar det låtar mera. Slår man ac A/C så eller vrider ner fläkt hastigheten så slutar det låta. Bilen har väl gått 26k.

Som jag skrev till bilden på ett insugsrör så saknas fästet, den inringade blå cirkeln. Nån har då lagt i massa svart silicon i hålet på ca 1x1cm.
ACn är vanligt att den måste byta lager på kopplingen. Det sker vid ungefär exakt dom milen som din bil har gått. Om ljudet försvinner när du slår ifrån ACn är det en stark indikation på att det finns ett problem här.

Generatorn brukar inte ge upp vid dom milen, men som jag skrev ovan så behöver man byta remhjulet som har en inbyggd koppling. Det behöver också göras vid ungefär dom milen. Hjulet kostar runt 500kr, utöver arbete. Gör man inte det riskerar man kamremshaveri och ventilsallad. Samma ska gäller med ACn. Kan också leda till kamremshaveri.

Jag gissar på att fästet på ingsugsröret sannolikt gått sönder av att någon slitit av röret utan att lossa skruven. Du borde klara dig fint genom att bara ersätta den med en begagnad från en skrot.

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]