Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennta
V70 -00 med gul etikett på gasspjället.
Hej
När jag trycker ner kopplingen och släpper gasen går varvet ner för lågt varpå bilen får kämpa för att få upp varvtalet till 850-900rpm som är normal tomgång.

Felet uppstår så fort bilen blivit varm. Alltså inga problem när motorn är kall.

Symptomet är detsamma som när man lossar en batteripol och bilen vill göra en "självjustering" eller vad det heter vid uppstart. Detta kan ta ett bra gäng mil på min bil med åtskilliga starter. Rimligt?

Noterade även att farthållaren först ramlade ur och har sedan bara fungerat någon enstaka gång. Har efter googling testat att lyfta pedalerna men FH går ej att aktivera ändå.

Tacksam för tips på åtgärder 😊
Efter fortsatt felsökning konstaterade jag att kopplingspedalsensorn var dränkt i vad jag tror är bromsvätska.... Jag sprayade av den med bromsrengöring och återmontera de men tänkte inte på varför den var blöt.

Tror ni en läckande huvudcylinder kan få varvtalet att spöka när man trycker ner kopplingen?

Bifogar bild på swithen. Efter Googlande har jag förstått att kolbanorna i switchen kan ge fel resistans när de blir nersölade av bromsvätska och då funkar inte farthållaren.
Bilagor
Screenshot_20231117-170326.png
Screenshot_20231117-170326.png (216.29 KiB) Visad 422 gånger
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]