Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560876
XC70 med B5224T3 som hade haveri med toppen, den började skjuta packningarna på kamaxlarna så vi renoverade o fixade det o bytte allt kring det. Efter det slutade den dricka vatten så all good.

Vi skadade nog packningen på oljereturen från turbon, för den började läcka kort efter. Ingen big deal, vi bytte ut den till en ny och likaså alla packningar på turbon.

Någon dag senare börjar den trycka ur sig olja från returröret igen.
Men det konstiga är att det sker bara under tryck, om man bromsar o gasar upp last och man hör turbon slår ifrån så sker läckaget.
Först kommer det lite transparent olja - då det är påfyllt så jäkla mycket så är det ingen svart olja i tråget eller på stickan.
Men precis när turbon "dumpar ur" om man kallar det så kommer en stötvåg och oljan är istället svart. Alternativt att tjockleken/mängden på oljan gör att det ser mörkare ut.
Se videon nedanför.

Tilläggas ska väl att ventilen på vakuumslangarna till turbon kanske är rökt, den knattrar som fasen när bilen startar men lugnar ner sig efter ett tag. Den ska bytas, men kan den verkligen ställa till med detta?

Kan oringen i motorblocket va monterad fel så den rört sig från position den ska va på?

Andra ideér ? :-D

Filmen - action börjar vid cirka 60 sekunder
#1560879
Jag kanske inte förstår dig riktigt men är problemet att olja kommer genom returen??? Eller att returen läcker?
Generellt: Olja tar fel väg vid belastning. Lagerna är slitna och behöver bytas. Sitter små "ringar" på axel mm som skall hindra att oljan tränger igenom. Brukar även synas med en blå puff bakom bilen när turbon börjar ladda.
Oljereturen läcker: Brukar vara packning eller liknande. Är det en slang så skall den inte gå i en båge ner och upp igen utan ha fritt fall mot tråget. Annars går inte oljan igenom turbon som den skall utan kan tryckas ut i avgaserna i stället.
Är det en turbo med VNT så kan det uppstå vissa problem vid renovering. Tidigare godkände inte Garret reparation av dessa utan man skulle byta mot ny. Om du inte har en balanseringsmaskin för turboaggregat rekommenderar jag dig att noga märka upp kompressorhjulets placering på axeln och hoppas på det bästa. En repsats med lager för turbon är inte så dyr. Märk noga upp alla delars placering mot varandra med körnare så försvinner inte markeringen vid rengöring.
Lycka till!
#1560884
Hittade en äldre bild från när vi monterade returröret, såhär satt den då. Så åtminstone en halv cm har den åkt in - eller om det kanske ska ännu längre in.
En ny finns, men lurar lite på om de verkligen "bara" är att packningen skadats.

Har en till turbo liggande, ska inspektera den och ev. byta då kanske.

Gjorde ett test nyss, bromsade fast o byggde lite tryck men inte en millimeters rörelse på WG-stången, nu efteråt blev jag förvisso osäker på om man ens får upp sånt tryck att den öppnar stillastående å andra sidan. Kan ju vara helt annat problem det också pga tryckventilens dåliga skick.

Bilden är från monteringen, de svarta gegget är bara lite klet så den skulle hålla sig på plats på röret, väldigt trångt där och man ser ingenting. Bilden är från ett endoskop så de ser större ut än det är :-D
Skruvad under turbon i ett fast rör som bara är press-fit i motorblocket.
Image_2023-10-29 19_51_23_690.png
Image_2023-10-29 19_51_23_690.png (381.04 KiB) Visad 333 gånger


Gamla packningen, innan vi bytte till den som sitter där nu
Image_2023-10-29 13_59_47_754.png
Image_2023-10-29 13_59_47_754.png (476.51 KiB) Visad 330 gånger

Detta röret är det frågan om, inringat
Inte exakt samma turbo, men de är väldigt likt.
vacuum-hose-diagram-850-turbo-tcv.jpg
vacuum-hose-diagram-850-turbo-tcv.jpg (170 KiB) Visad 322 gånger
#1560898
Marlboroman skrev: sön 12 nov 2023, 18:00 Hur ser din vevhusventilation ut?
Slangen i toppen va inte tät åtminstone, kikade inte så mycket nedåt när toppen va lös även fast det va tanken. Osäker om de glömdes eller om latmasken bits :-D

Kan ju iofs va en poäng, att om den är tät blir de mottryck, med tanke på att kamaxel-tätningarna sköt ut i sidled i samma veva som gamla toppen va lite murken.
De ska undersökas, ibland behövs de lite fler hjärnor för att man ska hitta alla möjliga vägar :-)
#1561056
Marlboroman skrev: sön 12 nov 2023, 18:00 Hur ser din vevhusventilation ut?
Ja, en bild säger nog mer än 1000 ord :-D

3-4dl brun sörja likt sirap, och det var ett par rejäla korvar i hålen mot motorn.
Bytte ut burken mot en annan från en gammal motor som va spotless.

Inga läckagetest ännu dock, men det luktar väl som Marlboroman slog huvudet på hela spiken :-D
Bilagor
IMG_20231114_141954.jpg
IMG_20231114_141954.jpg (239.89 KiB) Visad 251 gånger

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]