- sön 05 nov 2023, 16:23
#1560167
Fler snåltips utöver gubbkörning (som kallas eco-driving och är högsta mode numera)
Det tog mig många år att inse hur viktigt bromsunderhållet är för att hålla nere bränsleförbrukningen. Ligger beläggen och släpar det minsta mot skivorna så hoppar förbrukningen upp märkbart.. Det står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min V70 generation 1
Därnäst kommer däcken; köp bara däck med A-klassning på rullmotstånd. Lufttryck i överkant. Gå INTE upp i bredd, det finns goda skäl till att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar
Håll toe-inställningen på både fram- och bakaxel så nära noll som möjligt.
Använd 0W-xx syntetolja. Tunnaste som handboken tillåter
Kolla att inte eventuell luftförvämning har fastnat i läge varmluft. Termostaten vid blandningsspjället (850-V70) verkar gå mot "varmt" läge när den åldras. Motorerna har bäst verkningsgrad och effekt på sval luft. Har man en nyare motor med knacksensor så kommer den att märka att motorn gärna knackar om den får luft som är 30-40 grader och då sänks tändningen. Inte bra för ekonomin.
Håll aerodynamiken så ren som möjligt; bort med takbox, ankstjärt, vindanvvisare, husvagnsspeglar, takräcke osv.
Kolla att termostaten fungerar bra så att motorn kommer upp i rätt temperatur så snabbt som möjligt
Själv har jag lagt till en omkopplare som kopplar motstånd parallellt med kylvätsketemperaturgivaren för att lura motorstyrningen att tro att motorn är varm och skippa bränsleupprikningen vid kallstart. Men 240 har väl manuell choke som gör samma sak när man trycker in den?

Det tog mig många år att inse hur viktigt bromsunderhållet är för att hålla nere bränsleförbrukningen. Ligger beläggen och släpar det minsta mot skivorna så hoppar förbrukningen upp märkbart.. Det står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min V70 generation 1
Därnäst kommer däcken; köp bara däck med A-klassning på rullmotstånd. Lufttryck i överkant. Gå INTE upp i bredd, det finns goda skäl till att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar

Håll toe-inställningen på både fram- och bakaxel så nära noll som möjligt.
Använd 0W-xx syntetolja. Tunnaste som handboken tillåter

Kolla att inte eventuell luftförvämning har fastnat i läge varmluft. Termostaten vid blandningsspjället (850-V70) verkar gå mot "varmt" läge när den åldras. Motorerna har bäst verkningsgrad och effekt på sval luft. Har man en nyare motor med knacksensor så kommer den att märka att motorn gärna knackar om den får luft som är 30-40 grader och då sänks tändningen. Inte bra för ekonomin.

Håll aerodynamiken så ren som möjligt; bort med takbox, ankstjärt, vindanvvisare, husvagnsspeglar, takräcke osv.
Kolla att termostaten fungerar bra så att motorn kommer upp i rätt temperatur så snabbt som möjligt
Själv har jag lagt till en omkopplare som kopplar motstånd parallellt med kylvätsketemperaturgivaren för att lura motorstyrningen att tro att motorn är varm och skippa bränsleupprikningen vid kallstart. Men 240 har väl manuell choke som gör samma sak när man trycker in den?

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
