Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Anledningen till att jag lägger denna tråd i klotterplanket och inte försäkringsforumet är att min specifika fråga inte har något alls att göra med en bilförsäkring då jag framförde en truck.

Krockade tidigt igårmorse inne på fabriksområdet.

Då jag för tillfället backade så satt jag vriden i stolen och kikade genom bakrutan (för att inte krocka :roll: ) när jag sedan såg en truck runda ett hörn och komma emot mig i hög fart och utan möjlighet att väjja så försökte jag hinna sätta mig rätt men hann inte riktigt så jag kände direkt att jag stelnade till i nacken. Motvikten är inte direkt någon bra deformationszon och jag körde i c.a. 30km/h :(

Men senare på dagen började det även göra småont och nu ikväll har det börjat göra så pass ont att jag måste söka vård.

Verkstaden har redan börjat laga skadorna som uppgick till hiskeliga 80 000kr.

Men det jag undrar är vad som gäller när det skedde i tjänsten. Nog måste jag ha bättre skydd än om det händer ute i trafiken när jag är "civil"?

Någon som vet vad som gäller med sjukskrivning? Ska dom eller jag betala sjukvårdskostnaderna?
Vad gäller vid framtida men?

Det var inte det här jag blev akademiker för... :wink:

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Phantom
Kolla upp den försäkring som finns på arbetsplatsen.
Har det skett i tjänsten så kommer framtida men att täckas av den försäkringen.
Vad gäller sjukvårdskostnaderna så bör även de täckas av försäkringen.

OT-när tog du ut din examen(jur.kand?)?
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack! Är detta sant jämt eller finns det undantag?

Svarar på resten i pm så vi håller oss "on-topic" här.

mvh
Anders
Senast redigerad av 1 Brainy, redigerad totalt 0 gånger.
av Addict
Resa till/från och under arbetet är alltid arbetsskada.
Användarvisningsbild
av camaro69
Börja med en arbetsskadeanmälan som arbetsgivare och Försäkringskassan skall ha. (Obs. Viktigt)

Om du är medlem i facket så hjälper dom dig garanterat med alla rättigheter du har i detta fall. Så vänd dig dit snarast om möjligt.

Är du inte medlem i facket får du "rodda" med det mesta själv.

I nuläget får du stå för läkarkostnader m m. Försäkringkassan måste klassa ditt ärende som arbetsskada innan det blir ersättning utöver sjukpenning.

Arbetsgivaren har ju ett principalansvar. Vad detta är vet du, om du är juridiskt skolad.

Hoppas att du piggnar på dig.
Användarvisningsbild
av ketto
fy f*n vilken smäll de måste ha blivit! Tar ju absolut tvärstopp me!
Vet själv hur de är när man fastnar me gafflarna nånstans och de tar bara stopp!
Användarvisningsbild
av Brainy
camaro69 skrev:Börja med en arbetsskadeanmälan som arbetsgivare och Försäkringskassan skall ha. (Obs. Viktigt)

Om du är medlem i facket så hjälper dom dig garanterat med alla rättigheter du har i detta fall. Så vänd dig dit snarast om möjligt.

Är du inte medlem i facket får du "rodda" med det mesta själv.

I nuläget får du stå för läkarkostnader m m. Försäkringkassan måste klassa ditt ärende som arbetsskada innan det blir ersättning utöver sjukpenning.

Arbetsgivaren har ju ett principalansvar. Vad detta är vet du, om du är juridiskt skolad.

Hoppas att du piggnar på dig.
Tack så mycket för ett bra svar!
Dom lär inte kunna få det till grov vårdslöshet från min sida iaf så då bör ett principalansvar gälla.
Facket är jag inte med i men lite pappersexcercis ska jag klara.
ketto skrev:fy f*n vilken smäll de måste ha blivit! Tar ju absolut tvärstopp me!
Vet själv hur de är när man fastnar me gafflarna nånstans och de tar bara stopp!
Det kändes inte så farligt just då faktiskt och jag trodde knappt det skulle ha blivit någon materiell skada förrän jag såg det. Men nog tog det ju tvärstopp alltid.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Nacken gör nu ondare än tidigare och jag har svårt att lyfta högerarmen :(

Att man alltid ska ställa till det för sig :(

/Anders
av NCR
Brainded skrev:Hej.

Anledningen till att jag lägger denna tråd i klotterplanket och inte försäkringsforumet är att min specifika fråga inte har något alls att göra med en bilförsäkring då jag framförde en truck.
Va? Bytt till 740? :lol:

Nej, seriöst, usch så jobbigt för dig. Hoppas du blir bättre snart!
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack NCR!

Sjukvården är ju lika rolig iaf...
Först får jag bassning på att jag inte kom till dom direkt och fick ett utlåtande, sen ger dom mig en tid på tisdag eftermiddag...

mvh
Anders

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]