Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Lyckades byta bromsskivor fram på sambons V 70 2005a. Egentligen bytte jag för att det klagades på att framfälgarna blev missfärgade av brunt skit (från bromsbelägg)
De bef skivorna var ojämna/skeva, b pedalen pumpade ordentligt det märkte jag vid provkörning innan bytet.
men med de nya skivorna blir det också en beläggning på fälgarna, när jag provar bilen känns det något lite pump på b pedalen och det låter något också.
Har jag fått skeva skivor? -från leverantören
Bromsar vi för lite?
Eller vad tror Ni eller något annat som kan vara fel?
MVH
Alfp
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väldigt noga att göra rent på utsida nav och se att det inte finns något på insidan på bromsskivan. På en begagnad skiva finns alltid ojämnheter och slitkanter oavsett hur bra dom ser ut. Om du byter skivor så har bromsklossarna dessa ojämnheter också så det kan börja rosta i ojämnheterna på skivan innan dom slitit till sig. Därför byter man alltid klossar samtidigt med skivor. Och du tvättade väl bort skyddsfilmen som sitter på nya skivor. Om du inte beställt "coted" skivor som är "belagda" och inte behöver tvättas
av Alfp
Skivor och belägg byttes samtidigt, till nytt + rengöring av hjullager nav + B skiva.
Kan den nya skivan vara skev? händer det att reservdelar missas vid K kontrollen
av UnleashFusion
Alfp skrev: lör 11 nov 2023, 08:02 Skivor och belägg byttes samtidigt, till nytt + rengöring av hjullager nav + B skiva.
Kan den nya skivan vara skev? händer det att reservdelar missas vid K kontrollen
Svar ja, även nya skivor kan vara skeva (om man har otur)

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]