Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gizmah
Hej, jag har en gammal xc90 och häromdagen när jag låg på motorvägen så smällde det till under bilen och började låta som att jag hade ett rör som låg och skrapade under bilen nästan.
Nu är det mer ett knackande ljud som låter när man kör bilen. Någon gång har det varit ett ”skärande” metalliskt ljud också när jag saktat ner.

Jag har hissat upp den och känt på alla hjul om det är något hjullager som verkar knas, men alldeles nyss märkte jag en sak när jag snurrar bakhjulet.

När jag snurrar bakhjulet så knackar det framtill under bilen, är det någon som vet vad det kan vara och vad jag kan göra åt det hela?

Mvh
Jonas
av Gizmah
glock40sw skrev: tor 09 nov 2023, 14:56 Min gissning är att du har kass vinkel växel och följaktligen driver bilen bara med framhjul.
Jag har läst runt lite medan jag väntade på svar från någon och misstänker samma som du, är det farligt för bilen att köra så? Tänker mest att min fru har använt bilen lite, är det något annat som kan skadas av att man använt den?

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]