Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sunejune
Hej,

Lämnat in v60in på volvo då jag fick en jädra massa felkoder och då sa de att srs modulen/ airbag modulen var kaputt.

Så jag undrar om man kan byta srs modul till en begagnad med samma nummer (P31387523)?

Ska fråga innan inhandling av modul om bilen varit krockad
Bilagor
20231105_105949.jpg
20231105_105949.jpg (2.77 MiB) Visad 798 gånger
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Haj där Sunejune.

Du har flera problem att fajtas med här.
Det är inte så enkelt att bara ta en begagnad med samma Artikelnummer. Artikelnumret i detta fall är bara själva plåtlådan med kretskort. Det numret är ju lika oavsett individ i det här fallet. Det är den lokala mjukvaran som är helt annorlunda alla bilar emellan.

Första problemet: Du behöver tyvärr byta konfiguration i den nya begagnade delen är jag rädd. Den har värdbilens identitet och konfiguration och behöver konfigureras om till att matcha din egen bil. Att hitta en exakt likadan SRS modul med samma lokala mjukvara är ofantligt liten som dessutom skulle gilla just din bils konfiguration.

Andra problemet: En begagnad SRS enhet måste dumpas på krashdata om detta finns lagrad. Jag tror det är svårt för en skrot att veta hur krashdatan ser ut. Så detta måste ske via utläsning och återställning med diagnosinstrument.
Jag rekommenderar inte att byta hej vilt med SRS moduler, dessa enheter ska man ha stor respekt för och man behöver veta vad man gör här.

En hint, läser man på den dekalen du tagit bild på kan man se: This unit contains vehicle specific funktional data" Dvs din bils ID och dess konfiguration.
av Henkan
Jag fick min SRS-modul utbytt igår hos ÅF-verkstan. De får inte montera begagnade sådana, varför vet jag inte men det finns säkert en vettig förklaring. Den kostar 9500, jag tog den på maskinskada så det blev något billigare.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Precis Henkan.
Jag var något otydlig. Hos ÅF monteras endast nya enheter där din konfiguration laddas ned. Allt beror på att ÅF inte har redskap för att programmera begagnade SRS moduler.
Detta måste ske via firmor som har kunskap och utrustning att rensa krashdata och kunna ändra konfiguration i modulen genom kloning.
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]