Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kristofer65
Hjälp. Behöver gott råd av alla er som är mer kunniga än jag.... Plötsligt kom allt på en gång. Årets service ska enligt Volvo innehålla både ny kamrem och AC. Den slutar på 16000 kr på Bilia (fast då ingår nya torkarblad : ) Dessutom måste jag köpa nya vinterdäck - 10000 kr kanske? Skulle ni satsa upp mot 30000 för detta på en XC90 (D5 2.4 awd. (147kW) från 2014 (bra skick i övrigt) eller köpa ny bil?
av Kristofer65
Tack för svar och hjälp Kalle, Jag vet att det är dyrare på Bilia men har stannat kvar för att det är bekvämt med oncall-funktionen. Den ingår inte om man servar annorstädes. När turposlangen packade ihop i somras var det skönt att de fixade med bärgning och hotell för en fullpackad semestrande familj med katt mitt i natten. Men kanske kan jag fixa allt annat än själva servicen på annat håll Bilia. När det gäller däck, var hittar du såna i den prisklassen?
av KalleJ
dack365 bythjul skruvat abswheels tyred.se osv.
Skriv vart du bor och vilken dimension du behöver.

Assistanskåren / Falck bärgning kostar inte många 100lappar per år. Eller via din egna försäkring.
av Lövet
En bil från 2014 behöver INTE servas på Bilia. Varenda fristående verkstad har full koll på den bilen vid det här laget.
Bärgning ingår i halvförsäkring, det enda skillnaden mot Bilias mobilitetsgaranti är att det finns en självrisk på runt 1500kr vid bärgning via försäkringen.
Användarvisningsbild
av bem
Personligen skulle jag lätt behålla bilen.
Antar du skulle behöva köpa ny bil om du säljer den nuvarande. Det kan bli en del pyssel och tidsåtgång att sälja den bef. bilen och köpa ny bil. Man vet ju liksom vad man har men inte riktigt vad man får.
Service (byta kamrem) och nya däck liksom hör till bilägandet, kan förstås komma som en överraskning att det är dags byte kamrem (och då brukar väl multirem m.m. bytas när man ändå håller på).
Sen kan det ju vara så du kan klara dig med en mindre bil än en XC90, då kanske det kan vara vettigt byta till en lite enklare och billigare bil. Men du kan vara säker på det blir prutning när du skall sälja din XC90 om den inte har bytt kamrem enligt rekommendationerna. Prutning lär det ju bli för utslitna vinterdäck också. Så frågan är om du vinner så mycket på att sälja den när allt summerats? Nåväl, du kommer nog fram till ett vettigt beslut när du stött och blött situationen ett tag.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Instämmer med BEM att det kan finnas en logik i att byta om du samtidigt kan gå ner i bilstorlek. Att ersätta med en nyare XC90 kommer bli väldigt dyrt (300k>) och dessutom kommer den vara begagnad den också och inget säger att den kommer vara utan fel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kristofer65 skrev:Tack för svar och hjälp Kalle, Jag vet att det är dyrare på Bilia men har stannat kvar för att det är bekvämt med oncall-funktionen. Den ingår inte om man servar annorstädes. När turposlangen packade ihop i somras var det skönt att de fixade med bärgning och hotell för en fullpackad semestrande familj med katt mitt i natten. Men kanske kan jag fixa allt annat än själva servicen på annat håll Bilia. När det gäller däck, var hittar du såna i den prisklassen?
Mechanum kanske finns där du servar, de har också Volvo assistans. Tror de har 30% på service eller arbetet nu. Annars har jag säkert 5 olika volvohandlare inom 45 min från hemmet. Brukar skilja några tusenlappar mellan de olika. Men du kan ju serva på bilia men byta kamremskitet på annat håll
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Byt inte bil tycker jag. Du vet vad du har men inte vad du får.

Serva den på någon liten Allbils verkstad bara. Det är inte lönt att Serva en 10 år gammal bil på märkesverkstad.

Och den dagen man väl råkar vara med om en olycka, då är Xc90 en väldigt trygg bil att sitta i
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]