Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NBS
Har ibland startproblem med min xc70 d4-16. När jag ska starta så står det "Uppstart pågår. Vänligen vänta." varvat med att jag ska hålla startknappen intryckt. Under tiden låter det som om bränslepumpen går i intervaller. När jag hållit knappen intryckt i någon minut eller två så startar bilen. Detta händer kanske var tionde gång jag ska starta bilen. De andra gångerna startar bilen hur lätt som helst. Vad kan detta bero på?
av Carlstrom
Hej! Min V60 beter sig precis på samma sätt. Väldigt irriterande. Har du någon info vad det var för fel på din?
Har läst ut min bil i Vida. Där säger den att det är fel på kamaxelgivaren eller en jordpunkt i bilen.
Volvobil vill ha 1000:- för en ny givare, inte sugen på att betala det om felet kvarstår.
av Bmsone
Hade fel på kamaxelgivaren på en Passat -08, då fick jag köra starten länge innan den gick igång. Så det kan mycket väl bero på att den givaren är trasig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fick fel på kamaxelgivaren på min 854 Turbo en gång i tiden. Bilen vägrade gå igång. Bara att byta så startade den igen. På bensinmotorerna har de kommit på hur man klarar sig utan den givaren, så den finns inte längre. Men det gör den kanske på dieslarna. Har inte funderat på det.
av Rövarkungen
Carlstrom skrev: mån 18 dec 2023, 11:55 Tack för svar! Jag får testa att byta den så får vi se hur slutresultatet blir :-)
Fick du någon lösning på problemet? Har en v70-16 som beter sig likadant! Inga felkoder.
av Speakern
Har haft så på min V60 D4 från 2018 i ett år. Bilen har gått 23 000 mil. Till slut vägrade den starta helt och hållet. Bärgning till verkstad. Startmotorn slut.

Har haft felkod på kamaxelgivaren under tiden.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]