Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*tääänk* :-D
Spindelledsbytet på VÄ sida måste ha gjort att du fick för mycket toe-in på vänster sida så att bilen vill åt höger när ratten står rakt.
Då vill du justera vänster hjul mot toe-out, alltså korta av vänstra styrstaget. "Muttern" sitter i yttre styrleden alltså ska staget roteras moturs (samma håll som hjulen rullar) för att skruvas in i "muttern". Jag gissar på att vita pricken ska framåt .
Rör inte höger sida.. Om vi antar att den var rätt innan bytet så ska du bara justera på vänster sida tills ratten är rak. Då ska du teoretiskt sett landa på samma toe-inställning som innan bytet. Nu har du förmodligen fått uppåt väggarna för mycket toe-in.

Hur mycket hmm det kanske går att räkna på, brukar det inte vara 3.5 varv mellan fulla rattutslag dvs 1.75 varv åt vardera hållet.
Jag skulle gissa att kuggstången kommer ut säg 10 cm när man rattar från mittläget till ena ytterläget. Går ju att mäta upp :-)
Och så skulle man ha behövt veta stigningen på gängan i yttre styrleden, undrar om den inte är 2mm
Ratten på bilden är vriden ca 6 grader. 1.75 varv motsvarar 1.75 * 360 = 630 grader. Här har vi alltså 6/630 = 0.0095 av fullt utslag åt ett håll.
Om nu kuggstången kommer ut max 100mm (ren gissning) så skulle rattvridningen på bilden motsvara 0.0095 * 100 = 0.95mm förflyttning av kuggstången.
Med 2mm stigning på gängan skulle det motsvara 0.95/2 = 0.44 varv.
MEN nu gnäller magkänslan något om att det kommer in en faktor två här.. Nu "plogar" framhjulen, vi vill ha bort både plogningen och sneddragningen, behövs det hälften eller dubbelt så mycket justering då hmm.. svårt :oops:
Jag är inte helt säker men jag tror det blir det dubbla. Skulle ju bli 0.88 varv då. Men ta det inte som ett löfte :-D
Jag skulle nog ha startat med 0.5 varv, det känns rätt mycket även det.

Nu är hjärnan överhettad, stänger av för idag :-D :-D :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Om toe är rätt, men det är den förmodligen inte eftersom felet uppstod vid spindelledsbytet. :-)
Ett spline-steg på ratten är för övrigt 8 grader. Mindre justeringar får man göra på styrstagen..

Egentligen bör man kolla att båda styrstagen är exakt lika långa (och styrväxeln i mittläget) när toe är rätt inställd och hjulen står rakt. Det är en förutsättning för att Ackerman ska bete sig likadant vid fullt vänster- respektive höger rattutslag.
Är ratten inte i mittläget då styrväxlen står i mitten då kan det vara läge att kugga om ratten på splinen. Det fick jag göra! Två steg.. Konsekvensen blev dock att rattlåset inte går i då ratten står rakt :-/ Äh, det kan jag stå ut med :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Hehe, även om man är kvalificerad kan hjärnan kännas överhettad ibland. Tack! Ska räkna lite själv...eller så testar jag bara med ett halvt varv rätt av. Får se om jag hittar rätt ork i helgen. Vet att jag mätte upp hur mycket ett varv motsvarade i mm på yttre styrleden när jag bytte för runt 2 år sedan men inte sjutton minns jag siffran idag. Ska se om jag har anteckningarna liggande någonstans.
Hehe, det här är min lediga dag men jag supportar faktiskt jobbet lite med EMC-problemlösning på en styrenhet till Volvo.. EMC är svart magi :-/ Men jag trivs med rollen som magiker :-D
Framvagnsinställning är avkoppling i jämförelse :P
Lycka till med justeringen, berätta hur det går.

Apropå kugga om ratt..
viewtopic.php?f=16&t=151507&start=10#p1338198
Jaha, lite feedback:
Justerade igår styrleden VF med 1/2 varv framåt dvs ökade toe-out lite på det hjulet. Tack Erik för anvisningarna! Har testkört och är trots allt lite besviken då det endast blev en marginell förbättring. Ratten står ff lite snett och bilen drar ff obetydligt åt höger, även om det är bättre på båda punkterna.

Kommer definitivt att lämna in den för framvagnsinställning men det känns inte helt brådskande, dels eftersom det sitter dubbdäck på och jag inte tror att de slits lika mycket vid något felinställd framvagn som tex sommardäck gör, dels eftersom jag inte kommer att använda bilen så mycket den närmaste tiden. Hursomhelst, de riktigt goda nyheterna är att den gick igenom efterkontrollen 8-)
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]