av Erik Å - fre 03 nov 2023, 15:18
- fre 03 nov 2023, 15:18
#1560004
*tääänk*
Spindelledsbytet på VÄ sida måste ha gjort att du fick för mycket toe-in på vänster sida så att bilen vill åt höger när ratten står rakt.
Då vill du justera vänster hjul mot toe-out, alltså korta av vänstra styrstaget. "Muttern" sitter i yttre styrleden alltså ska staget roteras moturs (samma håll som hjulen rullar) för att skruvas in i "muttern". Jag gissar på att vita pricken ska framåt .
Rör inte höger sida.. Om vi antar att den var rätt innan bytet så ska du bara justera på vänster sida tills ratten är rak. Då ska du teoretiskt sett landa på samma toe-inställning som innan bytet. Nu har du förmodligen fått uppåt väggarna för mycket toe-in.
Hur mycket hmm det kanske går att räkna på, brukar det inte vara 3.5 varv mellan fulla rattutslag dvs 1.75 varv åt vardera hållet.
Jag skulle gissa att kuggstången kommer ut säg 10 cm när man rattar från mittläget till ena ytterläget. Går ju att mäta upp
Och så skulle man ha behövt veta stigningen på gängan i yttre styrleden, undrar om den inte är 2mm
Ratten på bilden är vriden ca 6 grader. 1.75 varv motsvarar 1.75 * 360 = 630 grader. Här har vi alltså 6/630 = 0.0095 av fullt utslag åt ett håll.
Om nu kuggstången kommer ut max 100mm (ren gissning) så skulle rattvridningen på bilden motsvara 0.0095 * 100 = 0.95mm förflyttning av kuggstången.
Med 2mm stigning på gängan skulle det motsvara 0.95/2 = 0.44 varv.
MEN nu gnäller magkänslan något om att det kommer in en faktor två här.. Nu "plogar" framhjulen, vi vill ha bort både plogningen och sneddragningen, behövs det hälften eller dubbelt så mycket justering då hmm.. svårt
Jag är inte helt säker men jag tror det blir det dubbla. Skulle ju bli 0.88 varv då. Men ta det inte som ett löfte
Jag skulle nog ha startat med 0.5 varv, det känns rätt mycket även det.
Nu är hjärnan överhettad, stänger av för idag


Spindelledsbytet på VÄ sida måste ha gjort att du fick för mycket toe-in på vänster sida så att bilen vill åt höger när ratten står rakt.
Då vill du justera vänster hjul mot toe-out, alltså korta av vänstra styrstaget. "Muttern" sitter i yttre styrleden alltså ska staget roteras moturs (samma håll som hjulen rullar) för att skruvas in i "muttern". Jag gissar på att vita pricken ska framåt .
Rör inte höger sida.. Om vi antar att den var rätt innan bytet så ska du bara justera på vänster sida tills ratten är rak. Då ska du teoretiskt sett landa på samma toe-inställning som innan bytet. Nu har du förmodligen fått uppåt väggarna för mycket toe-in.
Hur mycket hmm det kanske går att räkna på, brukar det inte vara 3.5 varv mellan fulla rattutslag dvs 1.75 varv åt vardera hållet.
Jag skulle gissa att kuggstången kommer ut säg 10 cm när man rattar från mittläget till ena ytterläget. Går ju att mäta upp

Och så skulle man ha behövt veta stigningen på gängan i yttre styrleden, undrar om den inte är 2mm
Ratten på bilden är vriden ca 6 grader. 1.75 varv motsvarar 1.75 * 360 = 630 grader. Här har vi alltså 6/630 = 0.0095 av fullt utslag åt ett håll.
Om nu kuggstången kommer ut max 100mm (ren gissning) så skulle rattvridningen på bilden motsvara 0.0095 * 100 = 0.95mm förflyttning av kuggstången.
Med 2mm stigning på gängan skulle det motsvara 0.95/2 = 0.44 varv.
MEN nu gnäller magkänslan något om att det kommer in en faktor två här.. Nu "plogar" framhjulen, vi vill ha bort både plogningen och sneddragningen, behövs det hälften eller dubbelt så mycket justering då hmm.. svårt

Jag är inte helt säker men jag tror det blir det dubbla. Skulle ju bli 0.88 varv då. Men ta det inte som ett löfte

Jag skulle nog ha startat med 0.5 varv, det känns rätt mycket även det.
Nu är hjärnan överhettad, stänger av för idag



Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat 

