Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M.P
Hej,

Skulle hälla ut lite grus ur gummmattan på passagerarsidan och såg detta;

Vart kommer det ifrån? Borde inte vara från snö då det är blötast mitt under golvmattan!?

Kan tilläggas att mattan är hel och fin.

Klicka för större bilder!

Bild

Bild

Finns det något standardfel typ hålet för vindrutetorkarmotorn på 240 modellen?
Användarvisningsbild
av Momentum
jag skulle gissa på slangen till spolningen till bakrutan
Den är skarvad i höger fönsterstolpe

Be någon spola på bakrutan länge och kolla om det inte kommer vatten genom mattan till höger i "sittbrunnen"

Luktar det spolarvätska inne i bilen?
av Kena
Lossa plasten under handskfacket och kika om det är blött där.
av M.P
Tackar för info, får se om jag hinner kolla i helgen!
Användarvisningsbild
av tjotto
Har för mig att det kan vara om dräneringen är tätad med löv och skit vilket gör att vattnet "rinner över" igenom friskluftintaget...
av Infide
tjotto skrev:Har för mig att det kan vara om dräneringen är tätad med löv och skit vilket gör att vattnet "rinner över" igenom friskluftintaget...
Det låter mest troligt.
Användarvisningsbild
av #27
Kena skrev:Lossa plasten under handskfacket och kika om det är blött där.
Och lyft lite på matta och se om de är mycke vatten under också...
av zenobia
tjotto skrev:Har för mig att det kan vara om dräneringen är tätad med löv och skit vilket gör att vattnet "rinner över" igenom friskluftintaget...
Japp. Har redan provat det.. =)
av gurkburk
Ta lite på fingret och smaka lite lite på det,om det är sött = glykol.Kan då vara värmeelementet,det är mindre bra.
av M.P
Har äntligen fått tid att kolla lite på problemet.

Kan börja med att säga att det inte är glykol eller spolarvätska samt att det i princip självtorkat när jag kört med AC OFF i cirka två veckor.

Har spolat med vattenslangen i båda dräneringarna vid vindrutan och det spolar fint nere vid utsläppen (typ några plastläppar som fladdrar i mynningarna vid maxtryck med vattenslangen).

När man lyfter på mattan hittar man heller inga fel förutom att dräneringen som försvinner ut genom golvet hade en kraftig böj. Har spolat genom dräneringen och det kommer ut under bilen istället för inne.

Det jag inte lyckats med är att få AC att producera något vatten trots max kyla, antagligen för lite fukt i luften vid cirka 0gr som det är nu. Körde den ca 15 min på max men inget vatten inne i bilen. Hade slangen från AC i handen för att se om det kom något där vilket det inte gjorde, kan det vara stopp tidigare kanske? Alltså vid själva kylementet eller något?

Såhär ser det ut, hojta till om ni ser något fel;

Bild

Någon som vet vad det är under locket till vänster i bilden, det hänger nån form av rund tätningslist längst in samt att det ser ut att vara en oanvänd slanganslutnng till höger på lockets kant;

Bild

Jag lämnar mattan uppvikt över natten så den får torka ur lite bättre men det lutar åt att det ändå är AC som inte blivit av med kondensvattnet eftersom det slutat när jag kört utan AC.

/Micke

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-