Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonmad
Hej gott folk,

tittar på bil i nuläget och har inte riktigt hittat nåt som fallit mig i smaken.

Förrän nu.

Har tidigare inte haft Volvo i åtanke. Tittat en del på Honda Civic samt Mazda 3.

Men provade en S60 T3 R-design MY2013 som var rätt trevlig att köra. Dock pre-facelift.

Så såg jag att det fanns två stycken S60 i min närhet som verkade intressanta.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 1000581513

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 1000509830

Det är i första hand en bensinare jag har varit ute efter.

Det är ju VEA-maskiner i båda två och jag föreställer mig att T5:an är roligare att köra förvisso.
Svart lack är ju inte så tacksamt till skillnad mot vit.
Försäkringen landar på knappt 700 kr samt drygt 1000-lappen i skatt för T5:an.
D3:an var drygt 50-lappen billigare i försäkring, men skatten låg på 1100.

Har ju inte tittat på diesel tidigare men vill inte utesluta alternativet. Däremot tror jag att jag kör för lite för att det bilen skall må bra. Den ljusa inredningen kan ju bli rätt sunkig i min mening. Och då kommer jag ifrån en S60 (P2) med den beige inredningen. Den var rätt sunkig efter 15-20 år.

Jag kör ca 1600 mil om året. Pendlar 5-6 mil om dagen.

Vad säger ni? Vad skall jag tänka på när jag tittar på en S60N av senare årgångar?

Ber om ursäkt ifall texten är lite rörig.
av rosefors
Drive-E T5an är väldigt rapp främst pga den nya växellådan.

VEA i P3-generation kommer dock ge huvudvärk. Alla kommer få bekymmer med balansaxlar och kolvringar för eller senare. Frågan är bara när.

Ett hett tips är att byta olja minst dubbelt så ofta mot rekommenderat.
av jonmad
rosefors skrev:Drive-E T5an är väldigt rapp främst pga den nya växellådan.

VEA i P3-generation kommer dock ge huvudvärk. Alla kommer få bekymmer med balansaxlar och kolvringar för eller senare. Frågan är bara när.

Ett hett tips är att byta olja minst dubbelt så ofta mot rekommenderat.
Ja, det är väl just balansaxlarna som ger mig huvudbry. Ett alternativ jag varit inne på var om jag kunde få tag i en 2014 med ford 4an i. Farsan har en T4F i sin V70 MY2014 och den verkar riktigt bra, i synnerhet med manuell låda framför powershift lådan som fanns till Fordmotorerna.
av rosefors
Jag vet inte om det är en bättre motor, men! Det finns importerade S60 med senaste inkarnationen av volvos riktiga vit-T5a på 258hk (B5254T12 och T14). Som svensksåld motor fanns den enbart ett år i V40. Den hade jag letat upp om jag inte redan suttit på ett antal volvo inkl just en Drive-E.

På V70 så anser jag att det är 2.5T som gäller för den bilen, med polestar så att den återställs till T5-konfig som den vad tänkt från första början. Har en sån med.

Det är samma sak där med i USA. Sista året såldes den med vit-T5an.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
valln skrev: tor 02 nov 2023, 19:38 Ingenting att bry sig om men räknades verkligen VEA-T5 som en drive-E?
Var det inte bara lilla dieseln som var Drive-E....?
Den heter T5 Drive-E när man avser T5 VEA. Det är så den marknadsfördes.

Skiftet till bensinVEA kom lite senare än skiftet till MY15 så bilarna kallas även ibland för 2015.5
av rosefors
Introducerades.... för media

Dom första VEA-T5 som kom till kund kom andra halvan av 2014 vad jag vet.

Kan också nämnas att T5 VEA som V70-beklädnad är väldigt, om inte extremt, sällsynta.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.