- ons 01 nov 2023, 14:01
#1559748
Hej! Detta är mitt första inlägg så ha lite tålamod med mig
Jag har en Volvo 850 5cyl 226hk från -96.
Det var i somras som fläkten inte riktigt ville hänga med, den funkade i kanske 2 minuter direkt då man startade bilen men la sedan av tills man startade om igen, efter någon dag så la den av helt. Jag tog för någon vecka sedan tag i detta problemet när kylan är på ingång. Det som är gjorts är att först läsa av felkoder, det jag fick ut vid första läsningen var:
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Jag sög rent aspireringsfläktarna och de felkoderna försvann, 4-1-8 ledde mig till att kolla säkringarna och relä, båda hela. Styrenheten fungerar vad jag tror (har ECC), när man kör så kommer det igenom lite luft via draget och man kan då styra temperatur och vart luften ska komma ut. Jag har efter detta rivit ner handskfacket och tagit ur själva kupéfläkten, snurrade den för hand och den snurrar på bra, har rivit ner den och rengjort vilket gör att den nu går ännu enklare, kopplade den direkt till 12v och den gick igång som bara den så inget fel på fläkten.
Till sist ut med fläktmotståndet, köpte ett bättre begagnat men tyvärr från en v70 då dom såg likadana ut. Har fått till mig efter detta att dom inte är kompatibla. Fick då felkod:
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Tillbaka till fläktmotståndet från 850n, kretskortet såg bra ut tycker jag, inte ärgat eller nåt. Försökte göra ett "transistortest" med en multimeter. Satte den röda på S och svarta till D och ingen spänning alls så, kortslutning? Rev ner kretskortet och lödde bort den gamla transistorn, köpte en ny liknande transistor då original inte produceras längre. MOSFET IRFP064 TO-3P fick det bli. Lödde fast den på samma ställe med lite batteripolsfett i botten. Monterade ihop motståndet och satte tillbaka allt på sin plats igen i bilen. Kupéfläkten funkar ändå inte och de två orangea lamporna blinkar fortfarande i 20 sekunder vid start, kan dock mäta volt nu mellan S och D på kretskortet. Läste sedan felkoder igen efter detta, fick massa felkoder vid starten innan jag raderade dom:
1-3-2 Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
1-3-4 Kanaltempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-3 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan saknar styrspänning
4-1-6 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan saknar styrspänning
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Efter nollställning återstod:
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Så min fråga lyder; Vart går jag vidare nu, är det ett nytt fläktmotstånd som gäller från en 850? Har ni några andra idéer, helst så billigt som det går.
Med vänlig hälsning
Melvin

Jag har en Volvo 850 5cyl 226hk från -96.
Det var i somras som fläkten inte riktigt ville hänga med, den funkade i kanske 2 minuter direkt då man startade bilen men la sedan av tills man startade om igen, efter någon dag så la den av helt. Jag tog för någon vecka sedan tag i detta problemet när kylan är på ingång. Det som är gjorts är att först läsa av felkoder, det jag fick ut vid första läsningen var:
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Jag sög rent aspireringsfläktarna och de felkoderna försvann, 4-1-8 ledde mig till att kolla säkringarna och relä, båda hela. Styrenheten fungerar vad jag tror (har ECC), när man kör så kommer det igenom lite luft via draget och man kan då styra temperatur och vart luften ska komma ut. Jag har efter detta rivit ner handskfacket och tagit ur själva kupéfläkten, snurrade den för hand och den snurrar på bra, har rivit ner den och rengjort vilket gör att den nu går ännu enklare, kopplade den direkt till 12v och den gick igång som bara den så inget fel på fläkten.
Till sist ut med fläktmotståndet, köpte ett bättre begagnat men tyvärr från en v70 då dom såg likadana ut. Har fått till mig efter detta att dom inte är kompatibla. Fick då felkod:
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Tillbaka till fläktmotståndet från 850n, kretskortet såg bra ut tycker jag, inte ärgat eller nåt. Försökte göra ett "transistortest" med en multimeter. Satte den röda på S och svarta till D och ingen spänning alls så, kortslutning? Rev ner kretskortet och lödde bort den gamla transistorn, köpte en ny liknande transistor då original inte produceras längre. MOSFET IRFP064 TO-3P fick det bli. Lödde fast den på samma ställe med lite batteripolsfett i botten. Monterade ihop motståndet och satte tillbaka allt på sin plats igen i bilen. Kupéfläkten funkar ändå inte och de två orangea lamporna blinkar fortfarande i 20 sekunder vid start, kan dock mäta volt nu mellan S och D på kretskortet. Läste sedan felkoder igen efter detta, fick massa felkoder vid starten innan jag raderade dom:
1-3-2 Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
1-3-4 Kanaltempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-3 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan saknar styrspänning
4-1-6 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan saknar styrspänning
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Efter nollställning återstod:
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal
Så min fråga lyder; Vart går jag vidare nu, är det ett nytt fläktmotstånd som gäller från en 850? Har ni några andra idéer, helst så billigt som det går.

Med vänlig hälsning
Melvin